חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

פילוג ממלכת ישראל

סיכום לבגרות
מקצוע: תנ"ך, כיתה: י"א, מאת: נופר, פורסם: 01/01/1970
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

סיכום של ספר מלכים א' פרקים י"א ו-י"ב המתארים את פילוגה של ממלכת ישראל בשנת 928 לפנה"ס

 מלכים א':

 
פרק י"א
 
פרק זה עוסק בתקופת סוף מלכות שלמה ,המחבר מעביר ביקורת על שלמה,
ניתן להבין כי הסיבה לפילוג הממלכה היא בגלל חטאיו של שלמה.
לשלמה הייתה אימפריה גדולה ששגשגה מבחינה כלכלית, מדינית ותרבותית.
למרות הצלחת האימפריה הוא הטיל על העם מסים כבדים שסביר להניח היו גם למימון 1000 נשותיו והמשרתים הרבים שבחצרו, כל השבטים נשאו בנטל המסים הכבים חוץ משבט יהודה (שהוא השבט של שלמה) ובכך שלמה יצר שכבה חברתית חדשה בעם- מי שהיה מקורביו של שלמה לא היה צריך לשלם מיסים.
 
פס' 1-13:
חטאו העיקרי-
הליכה אחר אלוהים אחרים, לא בהכרח שלמה הוא זה שעבד והפיץ באופן פעיל את האלילות בארץ אבל חטאו היה בכך שלא מנע מנשותיו את מנהגי הפולחן האליליים ואף הקים למענן במות לאלוהיהן.
הגורם לחטא-
נשותיו הנוכריות שהטו את לבבו אחרי אלוהיהן.
העונשים-
# פילוג הממלכה: לא בימי שלמה אלא בימי בנו בשל ההבטחה שניתנה לדוד על המשך שושלתו, יש בעונש זה תפיסה של גמול לדורות.
# מבחינה מדינית: קמו עליו שטנים (אויבים) אשר היו משועבדים לו וכעת מורדים בו.
# מבחינה חברתית: עשרת השבטים חשים שהם מופלים לרעה בגלל נטל המיסים הכבד ועבודות הכפייה, לעומת זאת ישנה אפליה לטובת שבט יהודה.
 
ירבעם שהיה אחראי על מס עובד מנצל את הכעס בעם בשביל להנהיג את העם למרד.
כדי להדגיש את חטאו של שלמה ולהעצימו נוקט המחבר במס' דרכים:
#הוא מפרט על מוצאן של הנשים ומגזים במספרן
#הוא מדגיש את העברה על האיסור לשאת נשים נוכריות ומשתמש במילה המנחה אהב (שלמה החליף את אהבת ה' באהבתו לנשים) ובצירוף להטות לב (לב שלמה נוטה אחר ה' אחרים).
 
פס' 14-25:
בקטע הזה יש שני סיפורים על אויבים שהיו משועבדים לשלמה ומרדו בו:
אדום וארם (היה גם את ירבעם שהיה האויב השלישי).
 
פס' 14-22: סיפור מרידת הדד האדומי: דוד נלחם באדום ושר צבאו יואב הכה את כל הזכרים באדום. הדד, נער קטן מזרע המלוכה, הצליח לברוח למצרים ומלך מצרים העניק לו חסות מדינית. מלך מצרים משיא להדד את אחות אשתו (תחפניס) והיא יולדת לו בן (גנובת) שגדל ומתחנך עם בני פרעה. כאשר הדד שומע שדוד ויואב מתו הוא מבקש מפרעה לחזור לארצו למרות הפצרותיו של פרעה שיישאר, בסופו של דבר הדד לא מצליח במרידתו והאדומים אינם משוחררים מעול ישראל.
 
פס' 23-25: סיפור רזון בן אלידע: גם הוא היה פליט במלחמה של דוד עם ארם ובני בריתו, כשדוד הכה את הארמים ברח רזון עם אנשיו לדמשק והיה עליהם שר גדוד. רזון היה אויב לישראל כל ימי שלמה.
 
סיפור האויבים מעורר קושי- שני השטנים האלה אמורים לבוא כעונש על חטאיו של שלמה בימי זקנתו, כלומר הם קמו בסוף ימיו של שלמה אך יש ראיות כי המרידות התחילו עוד בימי דוד.
 
פס' 26-28: מרד ירבעם בשלמה: נאמר שירבעם מרד במלך ואז לא מפורט לנו המרד עצמו אלה מפורט ננתונים על דמותו של ירבעם:
 # נאמר עליו שהוא אפרתי: משבט אפרים שלפי מקורות שונים במקרא שבט אפרים שאף לתפוס את השלטון.
# ירבעם מכונה "עבד לשלמה" כלומר הוא עובד בשביל שלמה, הוא פקיד בכיר בממלכה והוא נאמן לשלמה. ירבעם מנצל את מעמדו ואת האמון ששלמה נותן בו בשביל לארגן מאחורי גבו מרד.
# ירבעם מצטייר כאדם מוכשר ("גיבור חייל") ובגלל תכונותיו האישיות שלמה סומך עליו וממנה אותו לפקיד על "מס עובד"- עבודות כפייה כמיסים.
 
פס' 29-39: נבואת אחיה השילוני לירבעם: שילה שיהיה מרכז דתי בתחומי עשרת השבטי והיה מקור גאוותם נחבר והועבר לירושלים. אחיה הוא מהעיר שילה ולכן שאיפתו להחזיר את המרכז הרוחני למקדש בשילה ולשבט אפרים את השלטון. כנראה נגע ללבו סבלם של שבטי ישראל בגלל המיסים הכבדים ששלמה הטיל עליהם. אחיה קורע את השמלה ל 12 קרעים כמספר שבטי ישראל, הוא נותן לירבעם 10 קרעים (שבטים שעליהם ימלוך) ואומר ששבט אחד, בנימין, יהיה לבנו של שלמה (רחבעם). חסר שבט אחד, הפתרון לקושי הוא ששבט בנימין התחבר ליהודה ולכן מתייחסים לשבטים יהודה ובנימין כשבט אחד.
כל זה לא יקרה בימי שלמה בגלל הבטחת ה' לדוד. ירושלים שבתחומי יהודה נבחרה על ידי ה' כמרכז רוחני-דתי לכל שבטי ישראל ומכוון שכבוד ה' שוכן שם גם ירבעם מחויב לשמור על המרכזיות הדתית של המקום אך ניתנת לו הזכות לבחור עיר בירה. ירבעם בוחר את שכם כעיר הבירה של ממלכתו ואחר כך את פנואל. ה' מבטיח לירבעם שושלת מלוכה יציבה ונצחית ("בית נאמן") בתנאי שילך בדרכי ה'. "ואענה את זרע דוד למען זאת אך לא כל הימים"- בית דוד לא ימלוך את כל השבטים כפי שהיה בתקופת דוד ושלמה, בגלל חטאי שלמה, אך עינוי זה לא ימשך כל הימים.
 
 
פרק י"ב: לאחר מות שלמה רחבעם בנו שולט אחריו, אך הוא מצטייר כמלך חלש.
 
פס' 1-15: בקשת שבטי ישראל מרחבעם ותגובתו-
# רחבעם עוזב את ירושלים בירתו והולך לשכם כדי שימליכו אותו שם- העם לא עולה אליו כדי להמליכו אלה הוא בא לשכם, דבר שמלמד על חוסר בטחונו וחולשתו.
# עם עליית רחבעם לשלטון ירבעם חוזר ממצרים- ירבעם פחד משלמה לכן הלך למצרים ולאחר ששלמה מת ובנו עלה לשלטון הוא חוזר לישראל, דבר שמלמד שאין לעם ולירבעם פחד מרחבעם.
# העם מעמיד לרחבעם תנאי שרק אם יקל בעול המיסים הוא יתקבל כמלך, דבר המלמד על היחלשות מעמדו בקרב ישראל. רחבעם מבקש מנציגי העם לתת לו שלושה ימים כדי לחשוב על בקשתם- הקלת המיסים.
הוא מתייעץ עם שתי קבוצות אנשים:
1)הזקנים שהיו נציגי העם, בעלי ניסיון וחוכמת חיים ובעבר שימשו בתפקידים חשובים בהנהגה. ניתן לפרש את עצתם- "היום"-
# רק היום תיענה לבקשתם כדי לעבור את ההכתרה ומחר לאחר ההכתרה עשה כרצונך- אפשרות פחות סבירה כי הזקנים מציעים בעצם לרמות את העם ודבר זה אינו מסתדר עם הרגישות לרחשי העם וראיתם לטווח ארוך.
# סביר יותר להניח שכוונתם הייתה שכבר היום תענה להם בחיוב כדי לנקות את אווירת המרירות משבטי ישראל ואל תדחה תשובתך למחר.
2)הילדים ,זהו כינוי זלזול בפי המחבר לקבוצה זו שחשיבותם ילדותית, הם בני דורו ואחיו החורגים של רחבעם אשר גדול איתו. הם אנשים קיצוניים, מרוחקים מהעם, הבעיה הכלכלית של העם לא נוגעת אליהם, תפישתם כוחנית והם מתגלים כשחצנים. עצתם:
הם מכתיבים לרחבעם בדיוק מה להגיד לעם: העול שלי יהיה קשה יותר מהעול שאבי הטיל עליכם. הילדים אינם רואים את משמעות תוצאות עצתם לטווח ארוך. רחבעם בוחר בעצת הילדים מכוון שהוא שליט חלש ועצתם הכוחנית של הילדים גרמה לו להרגיש שליט חזק ובלעדי לעומת עצת הזקנים שדרשה ממנו כניעה וויתור . תשובתו על רחבעם לעם שונה מעט מעצת הילדים אליו, הוא משמיט את "קטני עבה ממתוני אבי" כדי לא לפגוע בכבוד אביו.
המחבר משלב את שתי הסיבות לפילוג הממלכה (חטאי שלמה והחלטת רחבעם להכביד את עול המיסים)- רחבעם סירב להיענות לבקשת העם ורצה להכביד את עול המיסים עי הפילוג הוא רצון ה' והסירוב של רחבעם מכוון על ידי ה' כדי להעניש את שלמה בגלל חטאיו.
 
פס' 16-24: המרד נגד רחבעם:
השבטים חשים שאין להם שייכות לממלכת דוד לכן הם קוראים למרד ולפילוג.
למרות קריאת הפילוג רחבעם שולח את שר המס כדי לגבות מיסים, העם הורג אותו ורחבעם בורח לירושלים. העם ממליך את ירבעם על ישראל ורחבעם מתכונן לצאת למלחמת אחים כדי להחזיר לעצמו את השלטון, אך ה' עוצר בעדו ואומר לו שלא יצא למלחמה כי הפילוג היה רצונו (דבר שמחזר את הנימוק של רחבעם להחלטתו).
 
פס' 25-33: פעולות ירבעם בממלכת ישראל:
# ירבעם קובע את שכם כעיר הבירה ואחר כך עובר לפנואל, הוא מתעלם מדרישתו של ה' לקביעת ירושלים כמרכז דתי.
# ירבעם בונה שני עגלי זהב כסמל לנוכחות ה', הוא מציב אחד בבית אל ואחד בדן- בקצוות של ממלכתו כדי שהגישה תהיה נוחה יותר והעם לא יצטרך לעלות לירושלים.
# הוא ממנה כוהנים משבט לוי וממנה את עצמו לכהן.
# הוא מזיז את חג הסוכות לחודש חשוון (מהחודש השביעי לשמיני)- יש הטוענים כי מהלך זה נועד לנתק את ישראל מיהודה גם בחגיהם כדי שלא יעלו לירושלים, ויש הטוענים עי שינוי מועד החג נובע מכך שחג הסוכות הוא גם חג חקלאי ובאזור הצפון היבול מבשיל מאוחר יותר.
 
***פילוג ישראל ויהודה אירע בשנת 928 לפני הספירה!***
רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: