חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

גבעולי אשתקד

סיכום לבגרות
מקצוע: שונות, כיתה: י"א, מאת: Switch man, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

סיכום על שירו של חיים נחמן ביאליק -"גבעולי אשתקד"

גבעולי אשתקד / ח.נ. ביאליק


נושא
השיר מתאר גן מטאפורי לקראת האביב. בגן נעשות עבודות
חקלאיות במטרה לטייב, לשפר ולעודד את הצמיחה של הענפים
.החדשים לקראת הפריחה החדשה

הכותרת
כותרת השיר מגלה את עיקרה של נטיית לבו של הדובר. ליבו עם
הגבעולים של השנה שעברה, אלה שסיימו תפקידם, ובעצם צריכים
.לפנות מקומם לענפים חדשים


הקונפליקט
.עבודות הגן מציגות באופן עקיף וסמוי עימות בין הישן לחדש
הלב עם הישן המתרפק ומבקש על נפשו "עוד קירות לבבך
מתרפקים ותלויים גבעולים של שושני אשתקד", אך המציאות
.מחייבת התכוננות אל העתיד, אל החדש, שבא עם האביב


אלוזיות
בשיר משובצות אלוזיות שמבססות את התחושה שליבו של הדובר
:עם הישן, עם גבעולי אשתקד

הביטוי "עפר בעפר" (בית שני), מרמז לסיפור שמעי בן-גרא המעפר
בעפר, מסקל ומקלל את דוד הבורח מאבשלום. מעשהו של שמעי
, המבזה את המלך הגדול, המקודש, הוותיק, הבורח מפני הצעיר
החדש, הרוצה את כסאו, מחזק את התחושה שפעולת המעדר כמוה
.כבוז וזלזול בגבעולי אשתקד

הביטוי "מקצצת בנטיעות" (בית ג') שאוב מאגדת חז"ל (תלמוד
בבלי, מסכת חגיגה), המספרת על "ארבעה שנכנסו לפרדס" ועל
,אלישע בן-אבויה שיצא וקיצץ בנטיעות, כלומר כפר בעיקר .בקדוש, ביקר ובחשוב

אלוזיה זו מרמזת לכך שפעולת המזמרה כמוה ככפירה בדבר היקר
.יותר והחשוב יותר



פתרון העימות
בסיום השיר נשרפים גבעולי אשתקד שסיימו תפקידם. הם בוערים
בלילה ומתכלים כדי להפיק חום, אור ואנרגיה. לא נשאר מהם
זכר לאחר שהשתמשו בהם לצרכים אנושיים עד תום. למרות הכאב
.הישן מפנה מקומו לחדש

מבנה
מבנה השיר מזכיר אלגיה הבנויה משורה ארוכה ושורה קצרה
לסרוגין. תחושת העצב, הקינה, נובעת מכך שהלב נמשך אחרי הישן
.אך עליו לעבור מן העולם ולפנות מקום לחדש, לבריא וליפה


משמעות
השיר אינו מפרש את מהותו של הגן המטאפורי. הקורא אינו יודע
מהו אותו ישן ומהו אותו חדש בו מדבר הדובר. בדברי הפרשנות
השונים לשירת ביאליק נמצא פרשנויות שונות: א. עימות בין
אהבה ישנה, שעבר זמנה לאהבה חדשה, שפריחתה מחייבת הרס
הישן. ב. עימות בין עולם ישן, עתיק (בית המדרש) לעומת עולם
,חדש, בריא, יפה (עולם ההשכלה). ג. עימות בין עולם יצירה ישן
,הנסמך על חוויות עתיקות ועולמות ישנים שאבד עליהם הכלח
.לעומת שירה חדשה, בריאה, מקורית וחיה
פנייתו של הדובר אל הנמענת בלשון "חמדת-נפשי" מעורר את
.פרשנות האהבה, אך באותה מידה יש בסיס גם
לפרשנויות האחרות
רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: