חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

מלכים ב' י"ז

סיכום לבגרות
מקצוע: תנ"ך, כיתה: י"א, מאת: דנה כהן, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

סיכום הפרק -נפילת ממלכת ישראל

מל"ב, י"ז-חורבן ממלכת ישראל

כיבוש שומרון והגליית תושביה לאשור(1-6)- פקח בן רמליהו(מלך ישראל,733-735)חבר עם רצין
מלך ארם למרוד באשור.תגלת פלאסר ה-3, מלך אשור,ניצח,כבש את חלקה הצפוני של ממלכת ישראל
ואת עבר הירדן המזרחי,ואת התושבים הגלה לאשור.האזורים הכבושים הפכו לפחוות אשוריות.הושע
בן אלה קשר נגדו והרגו,בתמיכת האשורים.הושע היה מלך כנוע לאשור, ומלכותו הצטמצמה על אזור
שומרון שבחבל אפרים.
על הושע נאמר:"ויעש הרע בעיני ה רק לא כמלכי ישראל אשר היו לפניו"(2).נראה שכונת הפס" שחטא
פחות מהמלכים הקודמים,עליהם נאמר שדבקו ב"חטאת ירבעם".החוקר קויפמן משער כי הושע חטא
פחות ממלכים אחרים בכך שהסיר את העגלים.חטאו היה שלא הסיר (ביטל,השמיד) את הבמות,ולא
החזיר את העם לביהמ"ק שבירושלים.
אך חוקרים אחרים חושבים שהושע לא הסיר את העגלים, שכן מקדשי בית-אל ודן בהם הוצבו
העגלים,היו בשליטת אשור,ויתכן שהעגלים נלקחו ע"י האשורים.אם כך, חטאו של הושע היה שהמשיך
לקיים הפולחן בבמות הרבות שבשומרון.
כאשר מת תגלת פלאסר ה-3(727),עלה לשלטון באשור,בנו:שלמנאסר ה-5.הושע כמלך
ואסל(משועבד) שילם לו מיסים(פס" 3).כדי להשתחרר מעול אשור, כרת הושע ברית עם סוא מלך
מצרים(1.שר צבאו של מלך מצרים. 2.הכוונה לעיר הבירה המצרית סיאס, ולפיכך כוונת הכתוב:אל
העיר סוא אל מלך מצרים).ביטויי המרד באשור: אי תשלום מיסים ושליחת מלאכים(שליחים) למלך
מצרים.
כשהתקרב הצבא האשורי, יצא הושע מעירו המבוצרת שומרון. מלך אשור אסר אותו,צר על שומרון 3
שנים,כבש אותה, והגלה את תושביה(פס"5-6, וגם פרק יח,9-10).
בעיה:קיימת סתירה בין המקרא לבין המקורות האשוריים: במקרא מסופר ששלמנאסר ה-5 כבש את
שומרון והגלה את תושביה,ואילו במקורות האשוריים מתפאר סרגון ה-2 שהוא עשה זאת.
פתרון:שלמנאסר ה-5 מת מיד לאחר כיבוש שומרון,ולא הספיק להגלות את תושביה.הצבא האשורי חזר
לאשור בגלל מרידות שפרצו ברחבי האימפריה.סרגון ה-2,שמלך אחרי שלמנאסר,כבש שוב את שומרון
והגלה את תושביה.המילה:"וילכדה"(יח,10) המופיעה בלשון רבים,רומזת שהיו 2 מסעות
מלחמה.תושבי שומרון הוגלו לאשור למקומות שונים(פס"6),ובמקומם הובאו עמים מרחבי האימפריה
האשורית.מרבית הגולים משומרון התערבבו באשורים.


השקפת מחבר הספר על חורבן שומרון-היסטוריוסופיה(7-13):הגורם לחורבן הוא חטא מצטבר של
מלכי ותושבי ממלכת שומרון.החטאים העיקריים:עבודת אלילים,לא שמעו בקול נביאי ה",המלכת ירבעם
והליכה "בכל חטאות ירבעם"(פולחן העגלים והעבודה בבמות.מדברים אלה הסיקו חוקרים שהסופר הוא
דויטרונומיסט(מהאסכולה של ספר דברים הדוגל בריכוז הפולחן).
ויחפאו-כיסו,בדו בסתר.בני ישראל המציאו על ה" דברים לא נכונים.
מגדל נוצרים-מגדל שומרים,שבונים בעלי כרמים לשמור על היבול.
מצבה-אבן ליד המזבח,ששימשה בפולחן הכנעני.
אשרים-פסלים או עצים לאלה הכנענית אשרה. גללים-כינוי גנאי לאלילים.
מטרת נאומו של המספר(7-23):ללמד שה" הוא מחולל ההיסטוריה.

העמים הזרים בשומרון(24-41):
אריות (הכוונה כנראה לחיות טרף מסוכנות בכלל) טרפו באנשים שהוגלו לשומרון ע"י מלך אשור.
הביטוי:"משפט אלוהי הארץ חוזר 3 פעמים(26-27),כדי להדגיש שחייהם של אנשים אלה תלויה
בעבודת ה".לפי ההשקפה האלילית לכל מקום יש אל מקומי:"אלוהי הארץ",שצריך לעבוד לו,כדי שלא
יכעס.מלך אשור שהוא עובד אלילים, הבין את המצוקה והבקשה של העמים הגולים בשומרון, ושלח
להם כהן ישראלי מגלות אשור שילמדם את תורת ה". אך יחד עם עבודת ה" הם המשיכו לעבוד את
אלוהיהם-סינקרטיזם.
שורש מנחה-עשה. משמעויותיו:1.לעבוד אליל. 2.לבנות בית פולחן. 3.למנות כוהנים . באמצעות
השורש המנחה מביע המספר את הפולחן המעורב(סינקרטיזם) של העמים הזרים בשומרון.

ההערכה השלילית של דת העמים הזרים(34-41)-זו יחידה סגורה, שכן פותחת וסוגרת באותו נוסח:"עד
היום הזה".המחבר מביע ביקורת על עמים אלה הממשיכים באמונותיהם ובמנהגיהם הקודמים יחד עם
עבודת ה".לכן שבי גלות בבל דחו אותם, ולא רצו שישתתפו בבניית המקדש
אנשים אלה מוכרים בשם :שומרונים.

רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: