חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

האיסלאם

מקצוע: ערבית, כיתה: ט', מאת: ליאור פרוז'ן, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

עבודה בשל"ח על האיסלאם- מקורו, הדת, מקומות קדושים, פולחן, מנהגים ומסורת ואומנות




האסלאם
מקור האסלאם, הווצרותו והתפשטותו:
שנת, מקום הווצרות והתפשטות האסלאם: האסלאם נוסד במאה ה7- לספירה
במכה אשר בערב הסעודית והתפתח בקרב תושבי חצי האי ערב. עד להקמת
האסלאם, היו הערבים עובדי אלילים ומוחמד מייסד האסלאם סוחר שחי במכה
שהייתה קדושה לערבים עוד מקודם לכן, פגש במסעותיו נוצרים ויהודים רבים
וכך נחשף למונותאיזם- אמונה באל אחד שקסמה לו. הוא שאף להעניק לעמו דת
חדשה. בניגוד לכך, עפ"י המסורת הערבית, למוחמד הייתה התגלות אלוהית לפיה
הוא צריך להשליט דת חדשה מונותאיסטית. על כל פנים, מוחמד החל להטיף לדת
החדשה ובמקרה זה נכון המשפט "אין נביא בעירו", שכן תושבי מכה דחו את
הדת החדשה ולכן מוחמד נאלץ לעשות "הג'רה" בשנת 622 לספירה, כלומר, לברוח
ולהגר לעיר השכנה אל- מדינה שם קבלו יותר את דתו. עד מהרה התפשטה הדת
החדשה שכונתה בשם "אסלאם" שפירושו "מסירות המאמין לאל" ומכה
המשיכה לשמש מרכז דתי כבעבר. הדברים שבזכותם התפשטות האסלאם הייתה
כה מהירה, היו הג'יהאד שהוא מלחמת המצווה נגד הכופרים שאינם מאמינים
באסלאם, פשטות חוקי ומצוות האסלאם, העדר התנגדות מצד שרידי האמפרייה
הרומית, חולשת הדתות האחרות בארצות הנכבשות ויחס הסובלנות שגילו
המוסלמים כלפי העמים המנוצחים. יורשי מוחמד, הח'ליפים הראשונים הפיצו
והרחיבו את תחומי האסלאם מאוד, נצחו את האמפריות הביזנטית והפרסית
שהיו החזקות בעולם ובין השנים 634-644 כבשו המוסלמים את מצרים, א"י,
סורייה, עיראק, ופרס מהביזנטים כשהקרב על ירושלים שהייתה כבר אז "נכס
תרבותי" נמשך כשנתיים. בסוף המאה ה7-, כבשו המוסלמים את צפ' אפריקה עד
חופי האוק' האטלנטי, בשנת 711 השתלטו על ספרד ובשנת 732 הגיעו עד העיר טור
שבצרפת, כאן נבלמה ונעצרה התקדמותם. בסוף המלחמה, לאמפרייה המוסלמית
הגיעה עד לסהרה, הודו, סין, דר' מז' אסייה, רוסייה וכו'.
מבשר האסלאם- מוחמד: מוחמד חי בין השנים 570-632 לספירה והוא מבשר,
מייסד ונביא האסלאם. פרט לסיפורים עממיים ואגדות, אין ידיעות חד-משמעיות
על ילדותו ונעוריו. היה בן למשפחה מכובדת ביער מכה. בהיותו בן 25 טיפל בעסקי
אלמנה ששמה חד'יג'ה ולאחר מכן נישא לה אחרי שנת 595. מוחמד היה סוחר
והרבה להתבודד בהרים ולפי המסורת הערבית זכה בהתגלויות אלוהיות שם.
בהיותו בן 40 ראה חזון והכריז על עצמו כ"נביא אללה" והחל להפיץ ולהטיף על
ייחודו של אללה השופט לפי מעשים בעולם ובעולם הבא, להתנהגות הוגנת ומתן
צדקה לעניים. רבים נהרו אחריו אך גם רבים התנגדו לו- ביניהם אנשי שבט
קורייש ששלטו במכה. בשנת 630 לספירה נכנס לעיר והפך אותה למרכזו הרוחני
של האסלאם. חזר לאל- מדינה ועל ראש הר עראפת ביטל בפומבי מנהגים ישנים
ולאחר זמן מה מצא את מותו. קברו באל- מדינה הוא מקום קדוש למוסלמים
ונאומיו ותורתו כתובים בקוראן- הספר הקדוש למוסלמים.
כתות, זרמים ותנועות באסלאם: האסלאם נחלק לכתות, שהחשובות בהן הינן
סונים, שיעיים וח'אריג'יים וראשיתן במאה ה-7, בעקבות מחלוקת על ירושת
הח'ליפות לאחר מות מוחמד. עפ"י הסונים, הח'ליף צריך להבחר מבני שבט
קורייש במכה שהוא שבטו של מוחמד, ולעומת זאת, השיעיים טענו שהח'ליף
צריך להיות צאצא של מוחמד ולכן תמכו בעלי אבן אבו טאליב והח'אריג'יים
פרשו את עצם הבוררות לח'ליפות שעלי הסכים לה. ברבות השנים נוספו חילוקי
דעות בין הכתות ומכל אחת התפתחו תנועות וזרמים שונים. אם כן, נבחר לפרט
על הכתות המרכזיות, תנועותיה וזרמיהן:
# סונים- מהווים 83% מכלל המוסלמים, כלומר הזרם הראשי באסלאם, והלכתם
ומשפטם נקבעים עפ"י הסונה. בכת זו התפתחו מס' זרמים ותנועות: - זרמים
מיסטיים ומסדרי דרווישים- תנועה מיסטית השואפת לקרבה ודבקות באל ובעלת
סממנים נזיריים נוצריים ובודהיסטים. נזירים אלה נקראים פאקירים, דרווישים
וצופיים (מתנועת התצווף) והם חיים במנזרים שאינם סגורים וראשוניהם הוקמו
במאה ה12- לספירה. בישראל קיימים מנזרים כאלה בירושלים, בשכם ובעכו. הם
השפיעו רבות על טקסי דת האסלאם הכוללים ריקוד.
- ווהאבים- ראשיתה של תנועה זו במאה ה18- לספירה בחצי האי ערב וחבריה
מבקשים לטהר את האסלאם מחידושים הנוגדים את מצוות האסלאם במקורן.
מייסדה הוא מוחמד אבן עבד אל ווהאב והופצה ע"י מוחמד עבד סעוד מראשי
שבט ענזה וצאצאיו. הם השתמשו באלימות להפצת רעיונותיהם, מרוכזים בעיקר
בערב הסעודית ונעשו מתונים יותר בשל תהליך המודרניזציה שעברה המדינה.
- תנועות נוספות כגון תפסיר, סירה וסנוסים.
# שיעיים- מהווים 16% מכלל המוסלמים כלומר הם הזרם השני בגודלו באסלאם
וחבריו מרוכזים באיראן ופתחו במרוצת הזמן מסורת משלהם ובה העצמת
האמאם- שליח הציבור עד לייחוס תכונות אל/על טבעיות ואמונה ש"האמאם
הנסתר" עתיד להופיע באחרית הימים. אין שום מוסד שיעי בעל סמכות דתית או
ארגונית. התנועה הבולטת בכת זו היא המהדייה- תנועה שהתפתחה בעיקר בסודן
ולפי האמונה המהדי היא דמות משיחית שתופיע באחד הימים.


בית התפילה הקדוש למוסלמים- המסגד:
מבנה, אריכטקטורה וקישוטים במסגד: במסגד אין אף רהיט וכן אין בו ציורים
ופסלים בשל איסור האסלאם לתיאור דמויות. במסגד ישנו שקע הקרוי "מחרב"
הפונה לכיוון מכה ובישראל לכיוון דרום ובאלה הגדולים מוצב מימינו דוכן
המכונה "מנבר". בחצר המסגד ישנו מתקן לטבילה ולנטילה במים לפני התפילה.
בד"כ, רצפת המסגד מכוסה בשטיחים. לרב המסגדים כיפה וצריח הנקרא
"מינרט" ובעזרתו קוראים למאמינים בשעת התפילה. קירות רב המסגדים
מקושטים בפס' ובכתובות מהקוראן ובערבית, לעיתים בפרחים ובצורות
גיאומטריות והנדסיות שונות וחלקם מעוטרים ומצופים בפסיפס זכוכית מבפנים
ומבחוץ.
התפילה במסגד: על כל מוסלמי להתפלל חמש פעמים ביום לפחות לכיוון מכה
ומותר להתפלל גם במקום טמא, על שטיח הקרוי "סג'דה" וביום שישי מתפללים
במסגד.קוראים למאמינים לתפילה מהצריח המתנשא במסגד. לפני התפילה
המוסלמי חייב להטהר במים או בחול ולכן בחצר המסגד יש מתקן טבילת ונטילת
מים וכן חולצים את הנעליים לפני הכניסה למסגד כסמל של כבוד. בעת התפילה
עומד האמאם שהוא שליח הציבור לפני השקע- "מיחרב" ומאחוריו המאמינים.
כמו כן, בשעת התפילה כורעים המאמינים על השטיחים במסגד. דבר זה מכונה
"רכעות". לאחר מכן מטיף האמאם את הדרשה ביום שישי מהדוכן- "מנבר".

הקוראן:
הקוראן הוא הספר הקדוש למוסלמים על פיו מתנהלים חייהם. ע"פ המסורת
המוסלמית הקוראן חובר בידי אללה והורד מן השמים אל ומחמד קטעים,
קטעים. מוחמד מסר את דברי אללה למאמיניו בצורת אמרות קצרות. רק באמצע
המאה ה-7 חוברו האמרות לספר הקוראן.
בקוראן 114 פרקים. כל פרק בקוראן נקרא סורה- הסורות מופיעות בקוראן לפי
אורכן- מהארוכה ביותר ועד הקצרה, חוץ מהסורה ה-1 (סורת הפתיחה שנקראת
"סורת אפלתיחה")- שהיא סורה קצרה (ולא הארוכה ביותר כפי שהייתה אמורה
להיות.

מקומות קדושים לאסלאם בעולם:

העיר מכה- העיר הקדושה ביותר למוסלמים והעיר השלישית בגודלה בערב
הסעודית. שוכנת במערב המדינה ומשמשת בירת מחוז חג'אז. מספר תושביה
550,000 אנשים.
מכה היא עיר הולדתו של הנביא מוחמד מייסד האיסלם ולכן מכה כה קדושה
למוסלמים. בשל קדושתה משמשת מכה מקום עליה לרגל וצומת מסחרי חשוב.
מאות אלפים מרחבי העולם המוסלמי עולים אליה מידי שנה בשנה כדי לקיים
את מצוות החאג'.
כיום מכה היא עיר מודרנית, בעלת רשת כבישים מפותחת, בניינים חדישים
וכו', כל זאת הודות לגילויו של הנפט בערב הסעודית שעכשיו מקור הכנסה לא
קטן חוץ מההכנסה מהעליה לרגל. עד השנים האחרונות הייתה העליה מותרת
רק למוסלמים.
העיר מדינה-העיר מדינה שוכנת 500 ק"מ מצפון למכה, במחוז חג'אז, העיר
מדינה קדושה למוסלמים בדרגה שניה אחרי מכה. קדושתה נובעת מכך שבשנת
622 לספירה נמלט מוחמד מפני אויביו אליה ומצא בה מקלט (בריחה זו מכונה
היג'רה). מוחמד נקבר בה ועל קברו בנוי מסגד גדול.
מסגד הכעבה- המקום המקודש ביותר לאיסלם, השוכן במרכז המסגד הגדול
במכה שבערב הסעודית. המוסלמים בכל מקום בעולם פונים לעבר הכעבה
בתפילותיהם.
לפי המסורת העולים לרגל למכה מקיפים את הכעבה 7 פעמים ונושקים לאבן
השחורה הקדושה.
מבנה הכעבה- מבנה מרובע עשוי מאבנים אפורות, שרוחבו 10 מטר, אורכו 12
מטר וגובהו 15 מטר. צורתה של הכעבה כשל קוביה, גגו של המבנה שטוח
ובפינתו המזרחית קבועה אבן שחורה שקוטרה כ-30 ס"מ.

מקומות קדושים לאסלאם בארץ:
הר הבית- הר הבית שעליו עמד בית המקדש. ההר המקודש ליהודים מימי קדם
נמצא במזרחה של העיר העתיקה- ירושלים ומשקיף על נחל קדרון. גובהו 744
מטר מעל פני המים . לפי המסורת הר הבית הוא הר המוריה, שעליו נעקד יצחק
ע"י אברהם אבינו.מסוף המאה ה-7 נחשב הר הבית למקום קדוש למוסלמים כי
לפי מסורתם ממנו עלה מוחמד הנביא לשמים.
רקע כללי- בעבר לא הרשו המוסלמים ליהודים ולנוצרים לבקר בהר.
הר הבית, העיר העתיקה וירושלים המזרחית היו ממלחמת העצמאות עד
מלחמת ששת הימים נכבש המקום בידי כוחות צה"ל והושמע המשפט
המפורסם "הר הבית בידנו".
כיפת הסלע- מבנה מפואר שהקים החליף עבד אל מאליכ במאה ה-7 על הר
הבית בירושלים . הכיפה המוזהבת מכסה את הסלע, שע"פי המסורת
המוסלמית הוא המקום שממנו עלה מוחמד לשמים בסופו של מסע הלילה שערך
ממכה לירושלים, ע"פ המסורת היהודית הסלע הוא "אבן השתייה"- המרכז
שעליו נוסד העולם ואשר עליה ניצב ארון הברית ובו עקד אברהם את יצחק בנו.
מסגד אלאקצא- מסגד הנמצא על הר הבית בירושלים בחלקו הדרומי. זהו
המסגד השלישי בחשיבותו למוסלמים. פירוש המילה אלאקצא – הקיצוני,
המרוחק. בקוראן מסופר על מסעו של הנביא מוחמד על סוסתו הפלאית
אלבראק שהביאה אותו בלילה אחד ממכה למקום מרוחק על הר הבית
בירושלים. משם עלה לשמים וקיבל מן האל את מצוות היסוד של האיסלם.
מסגד אלאקצא הוא הקדום ביותר בארץ ישראל.


האסלאם בארץ:
זמן ונסיבות הגעת האסלאם לארץ: הח'ליפים הראשונים – יורשיו של מוחמד
הפיצו והרחיבו את תחומי הדת החדשה מזרחה ומערבה. הם יצאו למסעות
כיבושים למען הפצת האסלם וניצחו את שתי האימפריות הגדולות באותה
תקופה- הפרסית והביזנטית. במשך השנים 634-644 כבשו המוסלמים את
מצרים, סוריה, עירק, פרס וארץ ישראל מידי הביזנטים.
התיישבותם בארץ ישראל ובמדינות האחרות היה כדי לייחצן את הדת.
ישובים בארץ: המוסלמים מתיישבים בארץ בעיקר בכפרים, בשל תהליך
המודרניזציה, חלקם מתגוררים גם בערים, מושבות וכו'. אבחר לפרט על מס'
כפרים ערביים מחר וזוהי צורת ההתיישבות העיקרית של המוסלמים בארץ.
חורפיש: חורפיש הוא ישוב עתיק מאוד ששמו נקרא כך בשל היותו משכן אמירי
אלחראפשה. בישוב מאוכלסת אוכלוסייה דרוזית כבר 400 שנה. מאז הקמתה של
מדינת ישראל , מספרה של אוכלוסייה דרוזית – 700 אלף תושבים.
שלטון חורפיש נוהל על ידי מוכתר עד 1967 ומשנה זו ועד היום, היישוב מנוהל על
ידי הרשות המונציפאלית של המועצה, השייך למועצה המקומית.
מג'ד אל כרום: כפר זה מתקיים עוד מהתקופה הכנענית, בו יושבת אוכלוסייה
מוסלמית על שטח של 9000 דונם. הכפר נמצא בבקעת בית כרם, בגליל המערבי.
דת ומסורת משפיעים במידה נמוכה על אורח החיים המסורתי- חילוני .
כפר יסיף: כפר זה שוכן בגליל המערבי, הוא משמש למרכז מסחר ושירותים לכל
הכפרים הערביים שבאיזור. הכפר מונה 7500 איש, בני 3 דתות: נוצרים,
מוסלמים, דרוזים. בכפר זה גילו שרידים רבים מתקופות שונות.(רומאים,
צלבנים, ביזנטים). סיבה אחת מתוך סיבות רבות שבגללה הכפר ממוקם במקומו,
היא מעיין שהשתרע בין 3 גבעות שעליהן נבנה הכפר. מעיין זה יובש בשנת 1956.
לאחר הקמת המדינה, כפר יסיף הפעיל מאבק יהודי- ערבי בארץ נגד האפליה
הלאומית, בשביל הצדק, השלום, ושיתוף פעולה בין העמים ובכך התפרסם מאוד.
מנהגים ומסורת באסלאם:
אמונות האסלאם:
5 עמודי האיסלם:
אלשהדה- העדות:
על כל מוסלמי להתפלל 5 פעמים ביום בזמנים קבועים לכיוון מכה.
מועדי התפילות: בבוקר עם השחר, מיד אחרי הצהריים, לפני השקיעה, מיד אחרי
השקיעה, ובתחילת הלילה.
חוקרים רבים חושבים שמוחמד העתיק את מנהג 5 התחילות מהיהודים, שכל
מוסלמי חייב שנןן את התפילה " אללה אכבר", "רסולולה".
התפילה:
על המוסלמי להתפלל לכיוון מכה, לפני התפילה, המוסלמי חייב לשטוף את פניו,
ידיו, רגליו. התפילה של המוסלמי יכולה להיערך בכל מקום, ולא רק במסגד,
למעט יום שישי, שהתפילה נערכת במסגד בצורה חגיגית, אך יום זה לא נחשב
ליום מנוחה והמוסלמים אינם פטורים מהעבודה.
אלזכאה – הצדקה:
על כל מוסלמי חלה החובה לתת צדקה לעניים . סכומי הצדקה נקבעים על פי
רכושו.
אלצום- הצום:
כל מוסלמי חייב לצום בחודש רמאדאן, הצום מתקיים מעליית השחר עד שקיעת
החמה, ואחרי השקיעה ולפני השחר ניתן לאכול. צמים ודווקא בחודש זה מפני
שבחודש זה , לפי המסורת, קיבל מוחמד את הקוראן מאללה.
הצום לא חל על חולים ונוסעים , אך הם צריכים להחזיר את החוב ולצום כאשר
הם מחלימים ומפסיקים לנסוע.
עלייה לרגל "חאג'":
כל מוסלמי חייב לעלות למכה לפחות פעם אחת בחייו (אם יוכל לעשות את
מבחינה בריאותית או כספית).
העלייה לרגל מכונה חאג' ולמוסלמי העולה לרגל למכה, זוכה לתואר "חאג'".
טקסים:טקס קבורה:
באסלאם, הקבורה היא טקס פשוט הכולל מספר תפילות קצרות, הנאמרות ליד
הקבר. לפני הקבורה, חייבים לשטוף את הגופה לפי חוקי פולחן הטהרה הקודם
לתפילה – הוד'וא', לאחר מכן, עוטפים את הגופה בתכריכים לבנים הניתנים 3
לגבר, 5 לנשים. הגופה נטמנת בקבר כאשר רגלי המת מופנות לעבר מכה. (באסלם
לא נהוג לקבור בארונות קבורה או קבר עם הפרטים של המת).


הלבוש:
הלבוש המסורתי באסלם בא להקל על מילוי מצוות הצלאת, ובא למנוע פגיעה
ברגשות האחרים. הנשים חייבות להסתיר בבגדיהן את כל גופן, מהראש, עד
הקרסול, והגברים חייבים לחסות בבגדיהם מאיזור הטבור עד הברכיים.
האסלאם מדגיש שהבגד צריך להיות פשוט על מנת שיהיה אפשר בקלות להתכופף
בשעת תפילה. אין שום העדפה בצבעים חוץ מבגד לבן באחד מתוך עמודי האסלם
– החאג' – עלייה לרגל.
מאמינים חייבים לכסות את הראש בכפיה כל הזמן כדי לתת כבוד למלאכים
הנמצאים בראשיהם של נשים וגברים.
גם הנשים מכסות את ראשיהן , אך חל איסור על כובעים- בעלי שוליים מכיוון
שהכובעים יכולים להפריע למגע בין המצח לאדמה בשעת תפילה.



החגים העיקריים באסלם הם:
עיד אל פיטר- חג סיום הצום, הוא נחגג בסוף חודש הרמאן (הרמדאן הוא חודש
המקדש את הורדתו הראשונה של הקוראן למוחמד- חודש צום בו נמנעים בשעות
היום מאכילה) ובתחילת החודש העשירי בשנה המוסלמית.
השמות הנוספים לחג הם: " החג הקטן" , "אל עיד אל גיר".
חג זה הוא חג שבו מודים המוסלמים על הכוח שקיבלו מאללה לצום. החג נמשך
במשך שלוה ימים, שבהם התפילה נערת במסגד, וניתנת צדקה לעניים (חובה של
המוסלמי) וממשים גם כפרה על חטאים שנעשו בזמן הצום.
עיד אל אדחה: חג זה הוא חג הקרבת קורבן- זבחים מהחי לאללה. החג נחוג בכל
העולם (בסביבה המוסלמית) במשך 3 ימים בסוף חודש העלייה לרגל.


אומנות באסלאם:
הספרות המוסלמית: ראשיתה של הספרות היא בשירה- בתקופה שלפני האסלאם
הופצו שירים בע"פ ורק במאות הראשונות לאסלאם הועלו כמה מהשירים על
הכתב ונאספו בקבצים (דיואנים). צורה זו של שירה נשתמרה והשפיעה על שירה
עד ימינו.
הספר הראשון בספרות הוא הקוראן. ספר זה היה גם היסוד להתפתחות ספרות
דתית שונה- פרשנות הקוראן, מסורת שבע"פ ועוד.
מאוחר יותר, התפתחה גם הספרות לצורכי שעשוע ובידור- חלקה מבוססת על
תרגומים משפות שונות. ידוע במיוחד- קובץ האגדות " אלף לילה ולילה" שהתגבש
במשך תקופה ארוכה, המכיל מגוון גדול של סיפורים מאזורים שונים בעולם
המוסלמי.
הערבסקה: הערבסקה היא צורה קישוטית באומנות האסלאם. הערבסקה
מורכבת בעיקר מגבעולים, עלים המופיעים במגוון אינסופי של תבניות וצורות.
לפעמים מודגש הגבעול, ולפעמים מודגש העלה, תוך כדי ציור תנועות מפותלות.
הסימן המייחד את הערבסקה הוא החזרה המתמדת על דגם היסוד הנותנת
תחושה של המשכיות.
הערבסקה משמשת לקישוט דברים שונים כמו: חפצים קטנים,שולי קירות,
ואפילו קירות שלמים.
צורה זו התפתחה בארצות ערב ומכאן כינוייה- "הערבסקה".
דוג' לערבסקות:




פיסול: התפתחות הפיסול האסלאמי הושפעה מאוד מהיחס השלילי לאומנות
התצורה. הקוראן אסר רק את תיאורם של אלילים, אולם התיאולוגים הגיעו מכך
לאיסור כולל של פסלים ותמונות. שלטונה של השקפה זו ניכר בכל התחום הדתי
של- מסגדים, מדרשות וכו'. בדרך כלל לא הגיע הפיסול לחשיבות גבוהה, אולם
קיים מס' של פסלונים קטנים.
הפסלון הקטן עשוי מחומרים פשוטים כמו- קרמיקה, מתכת. הוא עשוי להיות
פסלון קישוטי או כל מיכל בצורות שונות, ואף עשוי להיות כלי לקטורת או נר
לשמן מעוצב כחיה כלשהיא או עוף. תקופת השיא של הפיסול היתה באיראן
במאות ה-12,13.
כתיבה: אומנות הכתיבה הערבית מילאה תפקיד מרכזי באומנות האסלאם
והתמזגה בכל סוגי העיטור. הערבית נכתבת מימין לשמאל וכל אחת מ-28
אותיותיה מורכבת מ-3 צורות שונות. האותיות שונות זו מזו באמצעות שיטה של
ניקוד דיאקריטי.






רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: