חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

גיא אוני - דמויות

מקצוע: ספרות, כיתה: י"א, מאת: ללא שם, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

תיאור הדמויות המרכזיות בספרה של שולמית לפיד- גיא אוני


גיא אוני


 



 


הסיפור מתרחש על רקע יישוב הארץ, והעלייה ה1 וה2 בעקבות פוגרומים באירופה.


אליעזר רוקח מצפת, מגיע עם יוזמה ליישב את גיא אוני. מגיעות 17 משפחות יהודיות מצפת ורוכשות שטחים מהכפר ג'עונה, שם הקימו את המושבה גיא אוני. המשפחות רוצות לשנות את אורח-חייהם, ולהפוך מלומדי תורה שחיים על כספי תרומות לחקלאים עבריים המתפרנסים מעבודת אדמה. ההתיישבות החלוצית במקום נמשכה שנתיים, אך בשל בצורת, רעב וקשיים רבים המקום נעזב. הניסיון ליישוב נכשל.


אליעזר רוקח המשיך בניסיונותיו להביא יהודים ליישב את האדמה בארץ, ולבסוף הצליח לשכנע יהודים מהתפוצות לעלות לארץ ולהקים יישובים חקלאיים. כמה עשרות משפחות מרומניה החליטו לעלות.


המתיישבים החדשים מרומניה, נתנו למושבה את השם "ראש פינה". כי הניסיון הראשון נכשל ["אבן מאסו הבונים"] אך יש התיישבות מחודשת ["הייתה לראש פינה"].


גם הפעם נתקלה ההתיישבות הצעירה בקשיים גדולים, שהביאו למשבר חמור : העבודה החקלאית הייתה קשה, והמתיישבים היו חסרי ניסיון. גם הכסף נגמר, והמתיישבים לא יכלו לקנות זרעים וכלי עבודה, ולכן לא יכלו להמשיך בעבודה החקלאית ובבנייה.


על כל אלו נוספו סכסוכים עם השכנים הערבים והבדואים והתנכלויות של שודדים.


רוטשילד נחלץ לעזרת המושבה הטרייה, וערך הסכם עם אנשי המושבה. אדמת המושבה והבתים שעמדו עליה עברו לבעלותו, והוא מצידו הקציב תשלום חודשי קבוע לכל משפחה, שילם את החובות של המתיישבים, רכש כלי עבודה, והביא פועלים שעזרו למתיישבים בבנייה ובחקלאות. כך נחלצה ראש-פינה מן המשבר.



 



 


פאניה – הדמות הראשית.


פאניה היא נערה שעלתה לארץ ישראל מרוסיה, עם דודה הזקן ואחיה, אחרי שהוריה נרצחו בפוגרום, ומתחילה את חייה מחדש בגיא אוני.


היא אישה חזקה מאד ופמיניסטית. היא מכלכלת את משפחה.


יש לה כשרונות רבים אותם רכשה ברוסיה, אוהבת קריאה ומוסיקה.


היא אישה אינטיליגנטית בעלת יכולת התאוששות מדהימה. היא למעשה ביטוי מוחשי למיתוס של עוף החול, שקם לתחייה פעם אחר פעם.


חייה נהרסו פעמיים כאשר האנשים הקרובים אליה ביותר מתו:


1. בפוגרום ברוסיה, כאשר היא נאנסת והוריה נטבחים.


2. יקיריה בגיא אוני מתים בזה אחר זה: ריבה פרומקין, יחיאל, לוליק ומשה.


למרות כל הכאב שחוותה, היא שבה וקמה על רגליה פעם אחר פעם למען יקיריה הנותרים.


פאניה היא דמות יוצאת דופן בסביבתה. היא משתלבת בתוך קבוצת חלוצים מן הישוב הישן, מקימי גיא אוני. היא יוצאת נגד המוסכמות, היא מרדנית ועצמאית. היא משוחחת עם גברים ומביעה דעתה ללא בושה, היא מסייעת בפרנסת המשפחה ע"י מסחר בתרופות, אמיצה ואינה חוששת לצאת לבדה מהמושבה, נושאת עמה אקדח.


מערכת היחסים שלה עם יחיאל בעייתית: שוני רב, עימותים, אי הבנות וסודות, קנאה ומשברים. דווקא כאשר הדברים מתיישרים ביניהם היא מאבדת אותו.


הסוד אותו היא מסתירה: האונס ולידת תמרה, מעיב על היחסים ביניהם. האונס פגע ביכולתה להתמסר לגבר גם אם הוא אהוב.


פאניה מתחבבת בקלות. היא ידידותית, יוצרת קשר מהיר. עם ריבה, עם אימבר, סאשה, הלן-לאה ועוד. היא אשת שיחה ואוהבת לעזור.


אומץ לב – הולכת לשבטי הבדואים, רוכבת לבדה לצפת, יורה כלפי שודדים, יורה בחור המנעול כאשר שיד מנסה לתקפה, הולכת לבדה מיסוד המעלה לראש פינה, מזעיקה רופא ליחיאל כשהסביבה שורצת חיילים טורקיים.


גילה הצעיר – כבר בגיל העשרה היא מתנסה בחוויות של אובדן משפחה, עקירת אחיותיה לאמריקה, אמהות, מעמסה של אח מטורף ודוד.


עברה של פאניה – שורשיה ברוסיה, היא חלוצה כתוצאה מהתפתחויות היסטוריות מסוימות. היא ממשיכה את החלטתו של אביה, שהיא מעין צו לגביה. פאניה באה ממקום שבו היה מתח אידיאולוגי רב – ממזרח אירופה שם צמחו העליות הראשונות.


תרבותה – היא בת לתרבות האירופאית. התחנכה על ברכי הספרות הרוסית והנגינה בפסנתר. היא כואבת את הניתוק הזה. דודה שולח לה ספרים. היא קונה ספרים מהרופא האנגלי, מנגנת. פאניה מקריבה את עצמה. היא חיה רחוק מתרבותה. היא מתגעגעת לנגינה. את הקרע בינה לבין תרבותה מייצגים דודה, אימבר, אוליפנט, סאשה, הרופא והפקיד, לעומת אורח החיים המקומי.


יחסה אל הנוף – הנוף זר לה אך היא אוהבת אותו. רוצה להשתלב בתוכו. נקשרת אליו. כבר בנסיעתם לצפון היא חוקרת את יחיאל. היא אוהבת לשבת בין ארבעת עצי האגוז על ההר. נוהגת לטייל בוואדי. אהבת הנוף מקלה על התמודדותה עם הקשיים הרבים.


נשיותה – למרות עצמאותה היא יודעת להשתמש בקסמיה הנשיים בעת הצורך. היא קנאית ובשל כך עוזבת את הבית. היא מרשה לעצמה דברים שאז לא היו מקובלים על נשים.


חלוצה – מגשימה את רצון אביה. יש בה התלהבות, עקשנות, חוסן נפשי, תעוזה, הסתפקות במועט – כל מה שאפיין את החלוצים. גיא אוני הוא לגביה הבית האחרון.


קשריה עם משפחתה – אחיותיה באמריקה, היא נעזרת בהן. במכתביה היא עורכת מעין מאזן אישי ומשפחתי. אוהבת את אחיותיה ומשתפת אותן.


יחסי חברות – עם שכנתה מבוגרת ריבה פרומקין, היא גם חברה אך גם מעין בת. היא עוזרת לה להיקלט, מייעצת לה, הו משוחחות שיחות נפש.


יחסיה עם רבקה (גיסתו של יחיאל) – פאניה חושדת שרבקה אוהבת את יחיאל. נדמה לה שרבקה עולה עליה ביופייה. רבקה מכירה את המקום והמנהגים ופאניה לא כל כך.


העול המוטל עליה – אח משוגע, בת לא חוקית, דוד הזקוק לתמיכה, ילדים מנישואיו הקודמים של בעלה, משק הבית, דאגות פרנסה, וגם ההתמודדות עם רבקה.


טיפולה באחיה – האח מטורף. הוא תזכורת לעברה ולמשפחתה. הקשר ביניהם חשוב.


אם ורעיה – היא מוטרדת האם תעמוד בכך. היא נמצאת כל הזמן בתהליך של לימוד מנהגים ואורחות חיים חדשים. תחילה חשה פאניה כאילו נמכרה ליחיאל. אהבתה אליו אינה פורצת מיד אלא צומחת לאט. היא מתבגרת אך גם מצליחה לשמור על עצמאותה .


קשריה עם ילדיו של יחיאל – מההתחלה הם אוהבים אותה והיא אותם, כמו את בתה. זה מקל על בניית המסגרת המשפחתית החדשה.


הקונפליקטים שלה עם יחיאל – שניהם שונים באישיותם, וברקע שלהם. זה מתבטא בשיחות, בהתרחקות שלה ממנו, בעימותים מילוליים. לבסוף הם מתקרבים זה לזו והעימותים נחלשים. העימותים תורמים להתפתחות הדרמטית בעלילה. הריחוק ביניהם בהתחלה הוא תוצאה של החלטה של פאניה. ההתקרבות מגיעה לשיאה כשיחיאל חולה ופאניה מטפלת בו. האהבה ביניהם רבה, למרות שאינה מבטאת במילים.


התמודדות עם קשיים – הקשיים הם רבים ויומיומיים. התמודדותה מעוררת הערצה. למרות שלעיתים היא מסתכנת שלא לצורך. יחיאל הזהיר מבקר אותה על כך. פאניה מעשית מאמינה בעשיה ובאהבה כדי להתגבר על קשיים.


התבגרותה –פאניה עוברת תהליך ביחסיה עם יחיאל, בהתמודדותה עם העבר. התהליך מגיע לשיאו בביקורו של סאשה. היא מוכנה ללמוד על ההתמודדות עם דברים ועל היכולת לשכוח את העבר. פאניה הופכת מנערה לאשה בשלה.


יחס הסביבה – למרות היותה שונה ומודרנית, פורצת מוסכמות וחריגה יש בה יכולת להתחבב ולעורר אמון. בעיני הפלאחים היא משוגעת, הם מייחסים לה כוחות מיוחדים.


הקשר למקום – נוצר דרך ילדי יחיאל. תחילה כפו עליה את החלוציות אבל לאט לאט מתפתח רצונה האישי ודבקותה במטרה.


פתיחות – לקלוט דברים חדשים. מתיידדת מהר עם אנשים. מבקרת במקומות שונים.


יופיה – היופי גורם לה לזכות באהבה ובהערכה בנוסף לתכונותיה חרות חשובות שלה.


עיסוקה במסחר- מבטא את הפעלתנות שלה. היא מעצבת את חייה במו ידיה. החיבור החזק שלה הוא אל האדמה ואל הילדים.



 



 


יחיאל


חלוץ המקדים את העלייה הראשונה, מגשים אידיאולוגיה חדשה ונועזת. יש בו מידה רבה של עקשנות. הוא קורץ מחומר מיוחד. מצליח לעמוד בקשיים השונים, רק המחלה מכריעה אות גופו אך לא את רוחו. חשובה לו ההתנגדות ל"חלוקה" ואחר כך- לפקידים ולברון. הוא רוצה להחיות מיגיע כפיו. הוא איש עקרונות. ההשראה שלו הוא אליעזר רוקח.


מוצאו מצפת , יליד הארץ, בן למשפחה מעורבת אשכנזית-ספרדית.


איש מעשה – ולא איש של מילים. כוחו בעבודה היומיומית, האפורה והעיקשת. בניגוד לאימבר איש המילים וגם לאליעזר רוקח שכוחו רק בפיו. רק סאשה קרוב לו ביותר, איש מעשה, אבל סאשה הוא גם צייר וגם איש של מילים. יחיאל מעשי ויודע לוותר כשצריך, כך במערכת היחסים שלו עם פאניה כשהוא מגלה אורך רוח וסבלנות. הוא מקבל את התנאים שלה. הוא קצת אבהי כלפיה בגלל הפרשי הגיל. הוא מסכים לעיסוקיה במסחר למרות שאינו מתלהב מכך. כשהיא עוזבת הוא מתאפק ומחכה שתחזור. אינו איש של צעקות ופותר את בעיותיו בדרכי נועם.


יחסו למורשתו ולמשפחתו –הוא לא רוצה למכור ספר מבית הדפוס של אחד מאבותיו, ישראל ב"ק. הוא גאה במוצאו. הוא שונא את אנשי צפת, המתפרנסים מה"חלוקה".


עברו – הוא אינו מדבר כמעט על עברו ועל אשתו. פאניה מצרפת דברים שהיא שומעת מפי אנשים. הוא ויתר על עיסוק בלימוד תורה למען הגשמת האידיאל של עבודת אדמה.


אהבתו לפאניה – מלווה בסלחנות ובהבנה כי כך היא וכי היא אוהבת אותו בדרכה שלה. הוא מגלה איפוק כלפי פאניה גם כשאינה מתמסרת לו. תחילה הם לא חיים כלל כבעל ואישה. הוא מקנא באימבר. מוכיח את אהבתו במעשים. יודע יותר ממה שפאניה מתארת לעצמה. היודע על הסתבכותה בענייני מסחר הטבק עוד לפני שהיא מספרת לו על כך.


יחסו לאדמה – יחס של אהבה, יש לה מקום מרכזי ומשמעותי בחייו.


צניעות – יחיאל נחשב לשידוך טוב, על פי דבריה של רחל רוקח נשים רבות רצו בו. הוא אינו מתייהר. גם אינו מפגין גאווה בזכות ייחוסו המשפחתי.


גאווה – לא מוכן לקבל תמיכה מפקידי הברון. הולך לעבוד ביסוד המעלה למרות הסיכון.


דמותו של יחיאל מעוררת כבוד והערכה, אינו מרבה דברים, דיבוריו ענייניים. השקפת עולמו שמרנית, קשה לו לקבל את חופשיותה של אשתו אך אינו נלחם בה. עקשנותו מתבטאת במאבק על הקיום ועל האדמה.יש לו חוכמת חיים של איכר פשוט בעל עקרונות. הוא הנציג המובהק של החלום הגדול של שמירת העקרונות בכל מחיר.


העובדה שיחיאל מת, כיוון שהתנגד לכל סיוע, מרמזת אולי, שדרכו הקיצונית, לדבוק באמונתו, ללא פשרות, איננה יכולה להתקיים. החיים דורשים פשרות. חסות הברון, למרות מגרעותיה, הייתה הכרחית



 


** יחסה של המספרת לדמויות יחיאל ופאניה אוהד. התמדתם, תכונותיהם והסתפקותם במועט מעוררים הערצה **



 



 



 


לוליק


דמות משנית . בהיותו בן 12 שנים הוא נחטף על-ידי הצבא, ומאז חזרתו לביתו ברוסיה סבל מבעיות נפשיות המתבטאות בחוסר תקשורת ובפחד מרוב האנשים.


אביהם של פאניה ולוליק ביקש לקחת אותו איתם לישראל כאשר יחזור. כשחזר, הוריו נרצחו. לכן, פאניה נהיית אחראית על לוליק, ועולה עמו ועם דודה לא"י כפי שאביה תכנן.


לוליק מרשה למעט מאד אנשים להתקרב אליו. גם אז, רק למטרות מזון.


הוא גר לבדו באסם-סוכה שמאחורי הבית. הוא מאוד חופשי, ומסתובב כאוות נפשו. לקראת סוף הסיפור לוליק מת כאשר הוא רץ לתוך השריפה שהתחוללה בזמן הלוויתה של ריבה.


 

רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: