חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

קולנוע ותקשורת

מקצוע: שונות, כיתה: י', מאת: Gal B, פורסם: 01/01/1970
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

פריצתו של הקולנוע ושלבי ההתפתחות, מעידן הסרט האילם ועד השימוש בקולנוע לצורך תעמולה צבאית

הקולנוע- שלב הפריצה:
הקולנוע נולד בתקופה של מודרניזציה מואצת, תקופה שבה התארכו שעות
הפנאי של הפרט וגברה הדרישה לצורת בילוי, או ל"שריפת זמן".
הקולנוע באותה התקופה, סיפק ביעילות רבה צרכים בידוריים כאלה, והגיש
תכנים תרבותיים ישנים, כדוגמת סיפורים, דרמות, הצגות מוזיקליות.
במבט כולל, ניתן לומר ששילוב הקולנוע בחיי היומיום היה מהיר ומוצלח וענה
על צרכיה של האוכלוסייה העירונית העובדת.

להזמנת כרטיסי קולנוע לסינמה סיטי ראשון.

השנים האחרונות של המאה ה-20, וראשית המאה ה-21, היו שנים פעילות
בתחום הקולנוע; הן מתאפיינות לא רק בניסיונות ראשוניים ליישם את
האפשרויות הטכניות החדשות, אלא גם בקביעת ייחודו הטכני והתוכני.

עידן הסרט האילם
כיום, הקולנוע בעיני האדם נראה כדבר מובן מאליו ואיננו מסוגלים להבין את
גודל ההתפעלות שהוא עורר בעבר. אולם משום כך מתקשים צופים רבים
ליהנות מסרטים ישנים כדוגמת סרטים אילמים בשחור לבן.
כך למשל טכניקות צילום פשוטות ושגרתיות הנלמדות במהרה על ידי כל
מתלמד, נחשבו בעבר כפריצת דרך. היוצרים הראשונים של הסרטים האילמים
השקיעו שעות ומרץ רב בלמידת אפשרויות שונות בתחום הקולנוע והישגיהם
הקולנועיים עלולים להראות כיום כפרטים פשוטים.
הראשונים שהנהיגו בקולנוע את הסגנון הסיפורי, העלילתי, היו ז'ורז' מולייה
בצרפת, ואדווין ס.פורטר בארה"ב (סרט עלילתי= סיפור עם סדר הגיוני של
אירועים).
בעידן הסרט האילם היו משולבים ז'אנרים שונים של סרטים- כגון קומדיה
שהפכה ללהיט גדול, ובה היו משולבות דמויות המוכרות לנו גם כיום כדוגמת
צ'ארלי צ'פלין, לורל והרדי ("השמן והרזה") וכו'.

הניקלאודיאון
התפתחות טכניקת ההפקה והסרטים השונים הולידה את הקמתו של מוסד
שהונצח חמישים שנה מאוחר יותר בסרט אשר נושא את שמו- ניקלאודיאון
(nickelodeon).
כאשר הסרטים עברו לאולם הקולנוע גבו דמי כניסה בסך ניקל אחד, מכאן-
מקור השם.
הניקלאודיאון היה למוסד חברתי, הוא טיפח את חווית הצפייה המשותפת- מאות
אנשים צפו יחדיו בתמונות וקראו בקול את הטקסט המלווה.


ראשיתו של הקולנוע באירופה
טעות גדולה היא לקשר את הקולנוע עם הוליווד, ארצות הברית, מכיוון
שתעשיות סרטים גדולות נוצרו גם באירופה.
כאמור, צרפת חולקת עם ארצות הברית את התואר "ערש הקולנוע".
הגרמנים הקדימו לנצל את הקולנוע לצורך תעמולות כבר בסוף מלחמת העולם
הראשונה.
הגרמנים לא היו היחידים שגייסו את הקולנוע למטרות פוליטיות, כמוהם נהג גם
השלטון הסובייטי החדש מיד לאחר המהפכה, הם נעזרו בקולנוע להפצת
העקרונות המעשיים של האידיאולוגיה החדשה.

שלב ההתמסדות:

שלב ההתמסדות של הקולנוע נפרש על פני עשרים שנה בקירוב, מראשיתו של
הסרט המדבר ועד סוף מלחמת העולם השנייה.
התחילו להתמקצע בתהליכים וכללים של הפקת סרטים והפצתם.
בנסיבות החדשות, הסרט הופך למוצר תעשייתי שהפקתו כרוכה בהתמחות
ובחלוקת תפקידים יסודית.
ברוח התפיסה העסקית התגבש בתקופה זו מוסד חדש שתחילת ימיו מוכרים
בתקופת הסרט האילם הלא הוא מוסד הכוכבות, כלומר, טיפוח סיקור חיי
הכוכבים, דבר שגרם להגדלת הרווחים. בזכות הממון הרב שהצטבר התאפשרו
הפקות ראווה רבות, לעיתים תוך כיפוף או הגמשה של סטנדרטים אומנותיים.
הקשב הדרוך לדרישות הקהל השאיר חותמו על עיצוב הסגנונות והז'אנרים
המוכרים של הסרט: הקומדיה המוזיקלית, המערבון, או המלודרמה הסוחטת
דמעות.

ראשיתו של הסרט המדבר

ניסיונות לשלב פס קול בתמונה מוכרים מאז ימיו הראשונים של הסרט.
הם נעשו על ידי האחים לומייר וויליאם דיקסון ממעבדות אדיסון. אך אילוצים
טכנולוגיים וכלכליים דחו את ההצלחה עד למחצית השנייה של שנות העשרים.
הבעיה המרכזית הייתה להשיג סינכרוניזציה (התאמת זמן בין התמונה לקול).
הפתרון הראשון שהוצע מכונה פונופילם, הומצא על ידי לי דה פורסט בשנת
1922. הפונופילם אפשר הקלטת קול על גבי הסרט בתאום מושלם עם התמונה.
המצאה שנייה הידועה בשם ויטאפון בא מחברת הטלגרף והטלפון האמריקאית
AT&T.
על אף העובדה שהמצאה זו נשמעת כדבר מתקדם וחדשני, לחברות הנ"ל היה
צורך במסע שכנוע בכדי למכור את ההמצאה לחברת הסרטים של האחים וורנר.
הסרט המדבר הראשון עם פס קול מוזיקלי הופק בשנת 1926 ושמו 'דון ז'ואן'.
כעבור שנה החלה חברת פוקס להפיץ יומן חדשות מדבר וכך החלה הנורמה
רבת השנים- הקרנת יומן לפני הסרט העיקרי.
כצפוי, הסרט המדבר חולל שינוי בתעשיית הסרטים ובהרגלי הצפייה. הקול
עתיד היה לנפץ את תדמיתם של אחדים מהשחקנים, להסגיר את חולשותיהם,
ואף לקטוע את הקריירה הקולנועית שלהם.
מצלמות וציוד חדיש איכלסו אולפני הסרטה גדולים ומשוכללים יותר ויצרו
סרטים בהם הגיבור מדבר, האקדח יורה בקול נפץ רם והמכוניות מתרסקות
בקול פיצוץ מעורר צמרמורת; ואולם לא בקלות נפרד הצופה מצ'פלין, קיטון
ושות'.
כעבור שנים, חזרו גלי נוסטלגיה והמחישו את הטעם המיוחד של הסרט האילם
ואת חיבלי ההסתגלות לסרט המדבר.

תעמולת מלחמה באמצעות הקולנוע

הצרכים החברתיים והפוליטיים החדשים שהתעוררו בתקופת מלחמת העולם
העמיקו את השימוש התעמולתי שעשו ממשלות בקולנוע.
מטרת הסרט התעמולתי היה לגרור את דעות הרבים אחריו והעברת מסר מיידי
לקהל רחב של אנשים.

שלב ההתגוננות

בשני העשורים שלאחר המלחמה סבלה תעשיית הקולנוע מנקודת שבירה
מסוימת עקב תחילתם של שידורי טלוויזיה שריתקו צופים רבים לבתיהם, מפני
שזו הייתה שיטה זמינה, נגישה וזולה יותר. כך צנח במהירות מספר המבקרים
בקולנוע.
אפשר להצביע על מספר תחומים שבהם ניסה הקולנוע להפגין עליוניות
ולהתעלות על אמצעי התקשורת האחרים: טכנולוגיה, סגנון ואיכות.
ראשית הקולנוע היה יכול להפגין את יתרון המסך הגדול; תמונה גדולה
משאירה חוויה בעלת איכות שונה, עמוקה יותר, מתמונת המסך הקטן.
ועוד בימיה הראשונים של הטלוויזיה נותר לקולנוע גם יתרון הצבע, עם זאת
אנשי הקולנוע ביקשו להפיק יתרונות נוספים מן האפשרויות הטכנולוגיות
העומדות לרשותם, ולשם כך נוסו שיטות אחדות לשיפור ההקרנה והתמונה.
הסינרמה הייתה טכניקת קולנוע ששילבה מספר מצלמות ומקרנות וסיפקה
לצופים תמונת ענק. הצופה הרגיש כאילו הוקף ונעטף על ידי התמונה שלוותה
במערכת קול משוכללת ורבת עוצמה.
חידוש נוסף שלא האריך ימים היה התמונה התלת-מימדית.
אחת הסיבות לכישלון של שתי השיטות הייתה רדידות התכנים. המפיקים הניחו
שהחידוש הטכנולוגי עצמו יעורר עניין כמו בימיו הראשונים של הקולנוע ולכן
לא הושקע מאמץ רב בתוכן הסרטים.
הפקות ראווה היו דרך נוספת להתגונן ולהתחרות במסך הקטן. היו אלה סרטים
מרובי משתתפים וגדושי סצנות מרהיבות המאבדות מערכן כשהן מופיעות
בטלוויזיה.
בנוסף, אמצעי תקשורת נוסף שהיה לקולנוע להתגונן מפניו היה הרדיו,
שלעומתו, חווית הקרנת הסרטים בקולנוע לוותה באמצעים חזותיים (תמונה,
צבע וכו').
בדומה לרדיו היה קיים העיתון שגם הוא העביר מידע לציבור הרחב.

שלב ההתגוננות, מסוף שנות הארבעים עד סוף שנות השישים, שבו סבל
הקולנוע מהפסדים כספיים עקב התבוססות הטלוויזיה. בתקופה זו איבדה
תעשיית הסרטים בהוליווד ממעמדה הבכיר בממלכת הקולנוע בגלל ריבוי
מוקדי היצירה הקולנועית בעולם.


שלב ההסתגלות

שלב ההסתגלות של הקולנוע שנמשך משנות השבעים ועד ימינו ומלווה
בתסיסה מתמדת בתוך תעשיית הקולנוע וסביב לה.
בשלב זה הצליח הקולנוע להתאושש מ"מכת הטלוויזיה" וניצב מול אתגרים
חדשים המתחייבים מן החידושים הטכנולוגיים המואצים.
מאז שלב התפתחות הקולנוע עברו הסרטים ושידורי הטלוויזיה תמורות רבות,
וכמו כן גם האדם, אשר למד לשלב וליהנות משני העולמות- הטלוויזיה
והקולנוע, בו זמנית.
גם סרטי הקולנוע וגם שידורי הטלוויזיה, בנפרד- מציעים לנו חוויה שונה ומהנה
בדרכה.

רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: