חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

צ'רלי צ'פלין

מקצוע: שונות, כיתה: י', מאת: Jonathan, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

עבודה נרחבת בנושא הקולנוע על חייו של האמן צ'רלי צ'פלין-


רקע היסטורי
אפשר, שתמונות שנות העשרים שיאריכו ימים ביותר בזיכרון הן תמונות עידן הג'אז - הנערות הנועזות
הצ'רלסטון, העולם המנוון והקדחתני העולה מן הספר גטסבו הגדול.
גם מאומנות החזותית היו חידושים: הדיוקנאות המוזרים של ציורי תנועת דאדא הניחו את היסוד
לסוראליזם, ותורתו של ווטר גרופיוס ואנשי אסכולת באוה - אוס השארו את חותמם על האדריכלות
של בנייני ציבור ובתי מגורים כאחד. וכל אותו הזמן נמשך מצעד הסרטים שנוצרו באולפנים. הקולנוע
מגיע לשיאים חדשים ובין היתר הוא המשיך להקרין את הסרט האילם ועימו הקומקאי הנודע צ'רלי
צ'פלין.
סרטיו החלו להופיע עוד בשנות ה 20 - אך ממשיכים גם בשנות ה 30. - הוא מגלם דמות מאהב רומנטי
הכל ביצירה קלה והומוריסטית אך מאוד חכמה. אבל מאחורי מרתון הריקודים והאופנה השערוריתית
המשתנה ,החדשות לבקרים כבר רחשו תנועות מבשרות רע.
בארצות אירופה מוכות המלחמה צץ ועלה רוח הרפאים של הלאומנות הקיצונית, ודמותו גדלה
והקצינה עם עליתם של המפלגה הפאשיסטית של מוסוליני באיטליה, והנאצים והיטלר בראשם בגרמניה
של וויימר.
בברית המועצות התחילה פעלתנותם המהפכנית ואכזרית של לנין וטרוצ'קי ומשחק הכוחות האכזרי לא
פחות משל יוסף סטלין. החושדים האחרונים של העשור הכן אירעה התמוטטות הבורסה של הוול
סטריט שסתמה את הגידול הכלכלי הפגיע של שנות העשרים ובשרה את שנות השפע הגדול שלאחריהן.
לאחר התאוששות הכלכלה בשנות העשרים התייחדו שנות השלושים בשפע ובהבטלה במערב כולו.
הדרכים להבראת הכלכלה וכך,התברר קשות הן ויקרות. בעיקבות המשבר הכלכלי התחילה לשגשג
תעשית האשליות וכך, מגיעה גם הקולנוע לשיאים חדשים, כולם מעוניינים לשכוח את צרותיהם
ומתמכרים בתאווה למראות המשתקפות דרך הקולנוע.

צ'רלי צ'פלין הדמות
צ'רלי ספנסר צ'פלין נולד בלונדון , לשני שחקנים של הבמה הקלה, ובגיל שבע החל הוא עצמו בקריירה
בימתית, במסגרת להקת ילדים.
בית משפחתו היה עני וילדותו של צ'פלין היתה מלווה במחסור ובקשיים רבים כשהיה צ'פלין כבן שמונה
אביו ניפטר, אמו התאשפזה בבית חולים לחולי נפש והוא הועברה לבית יתומים- ששם עבר את שנות
ילדותו ונעוריו.
בהיותו בן שבע עשרה הצטרף צ'פלין אל אחיו, שהיה שחקן בקבוצה נודדת של תאטרון קל, והחל
להופיע במסגרתה. באחד ממסעותיהם הגיעו חברי הלהקה לניו יורק, שם הבחין בצ'פלין מפיק של
קומדיות קצרות והחתים אותו על חוזה מצויין- מאה וחמישים דולר לחודש תמורת הופעה בסרטים.
בשנה זו (1913) התחיל דרכו כשחקן הראינוע.
ב1919- יסד עם המפיק והבימאי גריפית ואחרים את חברת הסרטים Artists
ב1972 - הוזמן לארה"ב לקבלת פרס מטעם "האקדמיה לאומנויות ומדעי הקולנוע" הוענק לו תואר
אבירות אנגלי.
העוני והרעב שעבר בילדותו שימשו נושאים לעשרות סרטיו הראשונים, בהם הופיע צ'פלין כדמות
יוצאת דופן שאינה מקבלת את הדין. בסרט השני בו השתתף גיבש לעצמו צ'פלין את ההופעה המפורסמת
שלו- המגבעת , הנעליים המרופטות, הגדולות מכפי מידתו, השפם, המגבעת והחליפה הישנה, הליכת
הברווז והמקל.
צ'רלי- היה ליצן החצר של הצופים ,השוטה הפיוטי והגרוטסקי, הסאטירי והטרגי בכל דמויות הליצנים.
בו גולם המגוחך והמחריד. בגורלו של אדם במאה ה 20-"האדם הקטן" פלבא כסאנשו אצילי, כדון
קישוט ועוד...
הלשון הוויזוהלית שפיתח צ'פלין בסרטיו השפיעה השפעה מכרעת על הנאו-ראליזם והתאוריה החדשה
שירשה את תאוריות המונטאז'.
צ'פלין הוא אחד מדמויותיה הגדולות של התקופה יוצר של מיתוס מודרני. צ'רלי צ'פלין היה אחד
ממייסדיה של תעשיית הסרטים האמריקנים כשחקן ואחר כך ככותב, כבמאי וכמפיק, הוא היה מעורב
בעיצובה של תעשייה זו בשנותיה הראשונות ואחד מראשוני כוכביה וממעצבי דמות ה"כוכב",
שבעיקבותיה הלכו דורות של שחקני ראינוע וקולנוע. כשחקן וכיוצר רב גוני הוא פיתח את אחת
הדמיות הפיקטיביות הידועות ביותר בתולדות הסרטים והתרבות המערבית
.
התחלת עידן הראינוע והתמסדותו (1908-1895)
בתקופה זו היה עוד הראינוע בחיתוליו, רוב צופיו היו בני המעמד הנמוך, והוא שימש כתאטרון זול
לעניים. הסרטים שהופקו באותה תקופה היו באורך של עשרים עד חמישים שניות. במשך עשור זה
התפתחה אמנות הצילום והסרט צולם בזוויות שונות תוך כדי יצירת תקריב (קלוז אפ) על הדמות, דבר
אשר הבדיל מן התאטרון.
עם התפתחותו של הראינוע הוא זכה להצלחה במדינות רבות, ובמספר מהן אף הוקמו אולפני הקרנה.
פופולריות הגוברת של הראינוע גרמה לנסיונות שיווק חדשים שלו. כך קרה שבארה"ב נהפכו חניות
רבות במרכזים עירוניים לבתי ראינוע. שם הוקרנו סרטים קצרים על גבי בד לבן שנימתח על הקיר.
צורת הקרנה זו ניקראה "ניקולודאון". היוותה נקודה מפנה בדרך הצפיה בסרטים. יותר מאוחר התפתח
והפך "הניקולדאין" לאולם קולנוע.
עד 1908 עלה והתמסד הראינוע. אולם אף על פי שהתפשט בין מדינות רבות, הוא עדיין היה סגור לרוב
בקרבו של מעמד הפועלים.
יוצרים חשובים באותה תקופה אשר נטלו חלק בהתפתחות הראינוע הם:
האחים לומייר, תומס אידיסון, ז'ורז'מלייה ואדווין פורטר, אלו היו יוצרים מארה"ב ומצרפת שם
למעשה נוצרה המקפצה לראינוע אשר גרמה לו להתפתח ולהתקבל בעולם הרחב.

צ'רלי צ'פלין כשחקן הראינוע
צ'רלי צ'פלין היה אחד מהאנשים אשר קידמו את הראינוע בצעד מהותי. צ'פלין פיתח את הז'אנר הקומי
שהיה קיים בראינוע כבר מימי הולדתו. הוא שיפר את קומדית הסלפסטיק שהיתה מושתתת על מכות
ותוקפנות ועידן אותה. משחקו הייחודי של צ'פלין ודרך האנשתם של חפצים כחלק מהז'אנר הקומי
סחפו אחריו הדים רבים. בתקופה זו גבר והתעצם הקולנוע האמריקני על הקולנוע הארופאי הן משום
שמלחמת העולם הראשונה שפרצה באותה תקופה הותירה את אירופה משותקת מבחינה תרבותית, והן
משום בעיות תקציביות. עליתו של הקולנוע גברה ומצבה הכלכלי של ארה"ב היה יותר מבטיח מאשר
של אירופה.
באותה תקופה למרות המלחמה שהתחוללה באירופה, קמו הרבה יוצרים מלבד צ'פלין אשר תרמו רבות
להתפתחות של הקולנוע.

המעבר מן הסרט האילם אל הסרט המדבר (1930 – 1927)
המעבר אל הסרט המדבר אשר היווה את סיומתה של התקופה האילמת בקולנוע ארך כארבע שנים.
הצורך בקול עוד היה קיים בתחילת ימי הראינוע ורבים תרו אחרי הפיתרון הטכני. לפני עידן הסרט
המדבר היתה הקרנת הסרט מלווה באילתורים מוזיקליים שבוצעו ע"י פסנתרן, ולפעמים אף היתה
תזמורת שניגנה תווים אשר נכתבו במיוחד לאותו הסרט. אך בדרך כלל השתמשו היוצרים בשיטה
הזולה ביותר בה ניגן הפסנתרן המקורי עפ"י סכמה מסויימת.
השתכללות של הסרט מאילם למדבר החלה ב1926 - כאשר שני אולפני סרטים החלו להפיק סרטים
שהמוזיקה בהם היא חלק מהסרט ומותאמת אליו (פס קול סינכרוני). אט אט החלו חברות שונות
להכניס לסרטיהם פס קול המותאם לסרט ולפעמים גם אפקטים בעלי קול. ביוני 1927 יצא הסרט
הראשון עם דיאלוג מדובר. גם האחים וורנר תרמו לא מעט להתפתחותו של הסרט המדבר, ולמעשה
היו הראשונים שהפיקו את הסרט הארוך הראשון שכלל דיאולוגים אשר הותאמו למהלך הסרט.
בשנת 1929 - רוב הסרטים אשר הופקו בהוליווד היו מדברים ובתי הקולנוע המכובדים רכשו את
הציוד הדרוש על מנת להקרינם.
כך קרה שבאמצע שנת 1930 נקבעו סטנדרטים בינלאומיים להקרנתם של סרטים מדברים, אשר שמו
קץ מבחינה רשמית לימיה של התנועה והיוו קו זינוק לימיו של הקול הנע.
לסיכום ניתן לומר שתקופה זו של הראינוע היתה תקופה של התמסדות המדיום החדש (המדיום
הקולנועי). תקופה אשר לא גוועה לגמרי עם עליית הקולנוע, והותירה את תביעות אצבעותיה בז'אנר
המיוחד שיצרה.
בראינוע שלט סוג תאטרלי של משחק, דבר זה נבע מפאת חיסרון הקול שדרש תנועות גוף ופנים יותר
חדות וברורות. משום שהיה דגש כה רב בתנועות הגוף והפנים אשר היו תנועות גרנדיוזיות ומוגזמות.
משחק זה בראינוע היה מאוד דומה לתאטרון מסגנון ועל כן היה דימיון רב בין הראינוע לתאטרון. כמו
כן התבלט הראינוע בצורת הצילום המיוחדת שפיתח, שבין השאר כללה תקריבים (התמקדות בפרט
מסוים). הראינוע היה מיוחד ושונה מן הקולנוע לכן כאשר חלה התפנית הגדולה והחלו לייצר סרטים
מדברים, חלה התדרדרות משמעותית בטיב הקולנוע, מפאת השינוי הדרסטי שחל בין הז'אנרים (האילם
והמדבר) שדרש מיומנויות שונות. רבים יכולים לראות כיום בסרט האילם כמגבלה, אולם למעשה היה
זה ז'אנר ייחודי שלא קיים בסרט המדבר. לכן יכול להיות שדווקא הסרט המדבר היא בעל המגבלה.






רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: