חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

"בעלת הארמון"

מקצוע: ספרות, כיתה: ט', מאת: ליאור פרוז'ן, פורסם: 01/01/1970
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

הסבר קצר על דרמה וניתוח השיר "בעלת הארמון" של לאה גולדברג






בעלת הארמון/ לאה גולדברג.
אפיזודה דרמטית- טרגדיה.

מהי דרמה?
שם כולל ליצירות שנכתבו להצגה ובראשן טרגדיה וקומדיה. הדיאלוג הוא מרכיב
חשוב ובסיסי בדרמה ובמחזה. לדרמה מס' תכונות-
1. התפתחות העלילה היא בהווה ומתרחשת לעיני הקורא.
2. אפיון הדמויות, נעשה ע"י עצמן או דמויות אחרות, או הערות המחבר.
3. שלושת האחדויות:
א- אחדות העלילה- העלילה מתומצתת, בנושא מרכזי אחד.
ב- אחדות הזמן- 3 שעות. כל מערכה- שעה. שנתיים אחרי מלחמת העולם ה-2
1947.
ג- אחדות המקום- מתרחש בסיפריה שבארמון, באחת ממדינות מרכז אירופה.

# מטרתן של שלושת האחדויות היא- הן יוצרות אשלייה של אירוע שקרה
במציאות, שמרחש מול עניו של הצופה- על מנת ליצור הזדהות עם הסיפור.
המטרה היא לחקות אירוע שהיה יכול לקרות במציאות.

סוגי אפיון-
1. אפיון ישיר- כאשר הדמות או דמויות אחרות אומרות באופן ישיר על אופי/
תכונה חיצונית של הדמות.
2. אפיון עקיף- א- דרך התנהגות הדמות נין ללמוד על האופי שלה.
ב- דרך דברי הדמות או דברי דמויות אחרות ניתן ללמוד על האופי בדרך עקיפה.
3. אפיון מקביל- א- דרך תפאורה.
ב- דרך הערות המחבר.

זאנד
זאנד הוא ספרן בן 40 מא"י. הוא הדמות האידיאלית במחזה. הוא מאוזן, שקול
ונייטרלי. זוהי דמות שמגשרת ומפשרת בין דורה לזאב'. הוא אדם רגוע, יציב,
שקט, בטוח במעשיו ובדעותיו, משכיל, חכם אוהב ספרים ודברי אומנות, מפגין
בקיאות בהיסטוריה וספרות.
הוא סבלני כלפי זאב' ומנסה להבין אותו למרות שהוא לא מסכים עם מעשיו. הוא
הדמות האידיאלית מכיוון שהוא מבקש לזכור את מה שקרה בעבר, אך יחד עם
זאת להיות עם הפנים קדימה לעתיד.

דורה
תפקידה הוא לחפש ילדים יהודים ששרדו את השואה ולהעלות אותם לארץ. זהוא
תפקיד שהיא מתקשה בו. בזמן השואה היא הייתה באירופה ולכן קשה לה
להתמודד עם העבר והיא רוה לשכוח אותו. דורה היא עקשנית, חשדנית, חמת
מזג, חסרת טאקט, מעריצה את העולם המודרני, פועלת לטובת העם וההמון,
סוציאליסטית. דורה מבקשת להתנתק מן המורשת היהודית ולהתחיל בחיים
חדשים. היא ישירה ואפילו גסת רוח. אינה מחבבת ליופי ואומנות, כיוון שהם
מייצגים את העבר אותו היא רוצה להדחיק. תפיקה הוא להיות הצד המנוגד של
זאב'- כך מתגלה לפנינו מלחמת תרביות, משטרים השקפות ותפיסות עולם.
זאברודצקי
בן 57 ממשפחה אריסטוקרטית, מחשיב את עצמו לבעל הארמון. זאב' מרגיש
שהוא מייצג את המשטר הישן, מאמין בקייסרות, חי ומייצג את העבר (שבוי בו),
נוצרי בודד ללא חברים- כינו אותו פעם רוזן. זאב' מזדהה עם המסור היהודית.
הוא מעריץ את העם היהודי, על שהצליח לשמור על המסורת למרות השואה. הוא
בז למשטר החדש ומתעב את הנאצים. בקיא בברית החדשה ומאמין במלכות ה-4.

מערכת היחסים בין זאנד ודורה
לאה גולדברג מעמתת את התרבות של המאה ה-19 עם התרבות של המאה ה-20
באמצעות 2 דמויות מנוגדות. נציג תרבות העבר הוא זאב' שמייצג את האצולה
ששקעה. מולו דורה נציגת התרבות הסוציאליסטית. הם כל הזמן מתוכחים
וציניים אחד כלפי הדני. סגנונה של דורה הוא ישיר, וגם היא דבקה בעמדותיה.
היא לא חושבת אם היא פוגעת במישהו. זאב' לעומתה חי בעולם של דימיון
וחלום. תרבות ההמונים היא תרבותה של דורה שמייצגת את העולם החדש
והמודרני לעומת תרבות האצולה שמייצגת עולם ישן. דורה וזאב' לא מצליחים
לגשר על הפערים ביניהם.
מערכת היחסים בין זאנד ודורה
הם מתנהגים כמו זוג. הפכים שמשלימים אחד את השני, שניהם פועלים למען
העתיד היהודי- זאנד פועל להצלת מורשת העבר ודורה מצילה ילדים יהודיים
אחרי המלחמה. שניהם פועלים יחד לשחרורה של לנה. שניהם סוציאליסטים
דמוקרטיים.

מערכת היחסים בין לנה לדורה
מערכת זו מורכבת מאוד. בהתחלה מנסה דורה להיות אדיבה, אך מהר מאוד היא
מתחילה לחקור את לנה.
לנה כמעט ואינה עונה לדורה, מה שמעיד שהיא אינה בוטחת בה. בהמשך וברגע
שדורה מקללת את זאב' (איזו נבלה) לנה כועסת והקורא מבין שאין סיכוי
למערכת יחסים זו. כאשר דורה מנסה לחטוף ללנה את הסרט השחור, היא בעצם
אינה מבינה שזו המזכרת האחרונה שלה מאמא שלה. כשדורה שואלת את לנה
שאלות, לנה עונה –אבל- לזאנד (לא מתקשרת לדורה).

רמזים מקדימים במערכה א'
ע"מ 5- "בימינו החוק ישלח אדם גם לאש התופת"- זאב'- הלאמת הארמון.
ע"מ 6- "אני אדאג לכל הדרוש לכם"- פתאום יש לו כל מה שדרוש להם.
ע"מ 7- "שלא מדעת מתפרץ אדם אל עולם..."- לנה, זאנד, דורה.
ע"מ 8- זאב' לחוץ מזה שדורה מטיילת בארמון- חשוד.
ע"מ 13- "הכלים פה רק ל-2"- מראה שיש עוד מישהו בבית.
ע"מ 15- "הספרים האלה כמעט אין עליהם אבק"- מישהו קרא אותם- יש מישו
בארמון.
ע"מ 18- זאב' מתווכח עם זאנד שלא ישן בספריה- יש משהו בספריה.
ע"מ 19- זאנד: "במקום שאין איש מקווה למצוא בו כלום- דוקא שם מתגלים
אוצרות גנוזים"-לנה.
ע"מ 25- זאב': "לא הוא מקולקל, משיאו לעניין אחר"- יש משהו חשוד בשעון.
ע"מ 44-45- זאב' נבהל כשמגיעה השעה 10- משהו יקרה ב-10.

סמלים במחזה
במחזה ישנם סמלים רבים שבקריאה ראשונה הקורא לא שם לב אליהם, אך
בעצם הם מסמלים תכונות/ מצבים נפשיים. הסמלים הם:
# הארמון- גלוי: מוזיאון.
סמוי: מסמן משהו ישן, מחבוא ללנה, בית כלא, סמל לזרות.
# שעון- גלוי: מראה זמן.
סמוי: סימן ללנה לצאת, זאב' רוצה שהזמן ייעצר ודורה רוצה שהוא ימשיך.
# דלת- גלוי: מעבר.
סמוי: דלת סתרים,מעבר בין חופש לשבי, בין מציאות לדמיון, בין ישן לחדש.
#קומקום וטלפון- גלוי: מכשירים חשמליים.
סמוי: סמל למודרניות, הם זרים לסביבה של הארמון.
# כלי תה- גלוי: כלי אוכל.
סמוי: מישהו נוסף נמצא בארמון.
#סרט שחור- גלוי: תכשיט.
סמוי: מזכרת אחרונה מאמא, רעל=מוות=שחור.
#עיתון- גלוי: כלי תקשורת.
סמוי: הוכחה ברורה שהמלחמה נגמרה.
# נעליים- גלוי: פריט לבוש.
סמוי: מעבר ממקום למקום- מהישן לעולם החדש בהווה, זאב' לא רוצה שלנה
תחליף נעליים- תעלם, תעזוב, תלך.
התהליך שעובר על לנה
על לנה עובר תהליך בו היא מתפקחת ומבינה בעצם מה קורה לה.
1. שבויה בנפשה, מושפעת מדעותיו של זאב', פוחדת, מבולבלת, לא בוטחת
באחרים.
2. עליות ומורדות- מהססת, מרגישה נבגדת ע"י זאב', משנה את דעתה, לא יודעת
במי לבטוח, אך בכל זאת נאחזת בזאנד.
3. מתחילה לבנות את עצמה מחדש. בעלת דעה עצמאית משלה, משוחחת בעצמה
(לא רק כן ולא)- ההשפעה של זאב' מתפוגגת.

שיאים במחזה
1. כאשר לנה יוצאת מהמחבוא- הגילוי של זאנד בעקבות כיוון השעון לשעה 10.
הקורא מגלה את משמעות כל הרמזים המקדמים שהעידו על כך שמשהו עומד
לקרות בסוף המערכה ה-1.
2. צאתו של זאב' מחדרו לסיפריה שנמצאים בה זאנד דורה ולנה ובידו אקדח-
המתח עולה כיוון שהקורא אינו יודע למי הוא מכוון את האקדח.
3. המונולוג של לנה- היא מבולבלת וכעת לוחצים עליה, מדברת מתוך נפשה.
יושבת על אדן החלון, הקורא בטוח שהיא עומד להתאבד, שוב המתח עולה. השיא
הנוסף הוא כאשר לנה בורחת לתוך חדר המסתור ובידה רעל. היא נועלת את
עצמה בפנים.

מסר וביקורת במחזה
לאה גול' מעבירה ביקורת נוקבת על הישראלי החדש המנתק עצמו מהמורשת
ומהמסורת היהודית. דורה המייצגת את הישראלי החדש- המתנתק, מתעמתת
עם זאב' המייצג את הדור הישן מה שלאה גול' עושה הוא לעמת את הישן והחדש:
המסר הוא- אסור לשכוח את העבר והמורשת, אך עם זאת צריך להיות עם הפנים
לעתיד. את המסר היא מעבירה כך: לנה בוחרת בזאנד "המאוזן" אשר אינו נוקט
באף עמדה הוא אוהב את הישן, אך מתקדם עם העתיד.


מתנות לגבר
רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: