חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

איך שיר נולד של יהונתן גפן

מקצוע: ספרות, כיתה: י"א, מאת: Jonathan, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

עבודה בנושא ארספואטיקה על שיר של יהונתן גפן- איך שיר נולד+ ראיון עם נתן יונתן ז"ל על תהליך יצירת שיר


החלטתי לעשות את העבודה שלי על שני נושאים:
1. ניתוח השיר "איך שיר נולד", ותיאור קורות חייו של המשורר יהונתן גפן.
2. קטע מראיון עם נתן יונתן ז"ל, אשר בו המשורר מדבר על תהליך כתיבת שיר.


איך שיר נולד/יהונתן גפן

איך שיר נולד?
כמו הצחוק.
זה מתחיל מבפנים,
ומתגלגל החוצה
איך שיר נולד?
כמו תינוק,
בהתחלה זה כואב,
אחר כך יוצא החוצה
וכולם שמחים, ופתאום -
איזה יופי,
הוא הולך לבד,
איך שיר נולד?
כמו תינוק.

בחרתי בשיר זה ממספר סיבות. ראשית, זהו שיר מאוד פופולארי ומוכר, אשר
כל אחד יכול להתחבר אליו. בנוסף לכך המשורר בוחר במטאפורות יפות
מאוד, כאשר הוא משווה את פעולת יצירת שיר לאירועים אשר מוכרים לכולם,
ובכך למעשה מעביר טוב מאוד (לפחות) חלק מרגשות המחבר בעת יצירת
שיר. האדם הפשוט, אשר מעולם לא התנסה בכתיבת שירים או יצירות, אינו
מודע לקושי של היוצר בעת כתיבת יצירה. הוא אינו מודע לקושי של המשורר
להעביר את המסר שלו באמצעות יצירה אשר הקורא יבין ויפנים. יהונתן גפן
גורם לקהל הקוראים להבין את כוונתו על ידי השוואה לאירועים שכל אחד
מכיר, אשר לא צריך להיות משורר כדי להבין את כוונתו. כל אדם יודע על
הרגשות לפני ואחרי לידה, וכך מי שקורא את השיר יכול להבין קצת איך
משורר מרגיש לפני ואחרי כתיבת יצירה. על הקושי הזה מדובר בשירים רבים,
למשל ב"ספר שירי" של המשוררת רחל.
המטאפורה הראשונה של המשורר היא השוואת יצירת שיר לצחוק. כמו
הצחוק, גם יצירת השיר מתחילה מבפנים, ובכך הוא אומר שרגשות רבות
מעורבות ביצירת שיר. השורה לאחר מכן "ומתגלגל החוצה" לפי דעתי מדברת
על השראה של משורר. כאשר אדם מתחיל לכתוב שיר, השיר נכתב בפרץ של
השראה. לעתים נושא הכתיבה מתייחס למצבו של המשורר בעת כתיבת
השיר, לכן השיר "מתגלגל החוצה".

המטאפורה השנייה של המשורר היא השוואת יצירת שיר ללידה. הוא מתייחס
לקשיים הכרוכים בכתיבת שיר. הוא משווה אותם לכאבים של לידה, ובכך הוא
מדגיש את גודל קשיים אלה. כאבי לידה ידועים כחזקים מאוד אז גורמים
לאישה העתידה ללדת לסבל רב, ובכך שהמשורר משווה את כתיבת השיר
ללידה הוא למעשה מבליט את הקושי של המשורר לעתים לכתוב שיר. אך
הבית ממשיך ב"אחר כך יוצא החוצה וכולם שמחים", כלומר, שוב בהשוואה
ללידה, למרות הקשיים והכאבים הכרוכים בתחילה, התוצר המוגמר, במבט
לאחור, מכפה על כך – "וכולם שמחים". כאן יהונתן גפן משתמש באמצעי של
ניגוד. הוא משווה את הסבל והכאב שכרוכים בלידה, לעומת השמחה האדירה
והסיפוק שנגרם מהתוצר הסופי – הוולד.
השורות שבאות לאחר מכן – "ופתאום – איזה יופי, הוא הולך לבד",
מתייחסות לזמן שלאחר פרסום היצירה, שהיצירה מתפרסמת היא יוצאת
מרשות הפרט (היוצר) לרשות הכלל ואז היא לא רכושו הבלעדי של המשורר.
בנוסף, למשורר אין טינה כלפי הקהל – הוא שמח על כך שהשיר מתפרסם
ואף נעשה ממוסחר.
לפי דעתי השורה "הוא הולך לבד" גם מתייחסת לכך שבשלב מסוים אין צורך
להמשיך לפרסם את היצירה, אלא היא מתפרסמת לבד, מפה לאוזן. כפי שיש
להראות לתינוק איך ללכת ואז בשלב מסוים הוא כבר יכול ללכת לבד, כך גם
שיר, ברגע שהוא שיר יפה ונעים, "הולך לבד" והוא מתפרסם בין אנשים.


יהונתן גפן – קורות חיים

יהונתן גפן נולד (ב22 בפברואר 1947) וגדל במושב נהלל. שירת בצנחנים
והשתחרר בדרגת סגן. במהלך שירותו מתה אימו מנטילת מנת יתר של
כדורים (גפן טוען שזאת הייתה התאבדות). עם שחרורו (1969) עבר לתל
אביב ופרסם כמה שירים על פי עצת משורר נערץ עליו - נתן אלתרמן. ב-
1970, בהיותו בן 23, עבר ללונדון ללימודים. במהלך לימודיו שם קיבל את
הידיעה על התאבדותה של אחותו. עם חזרתו לארץ התיישב בתל אביב. הרבה
לשבת בכסית והתחכך בבוהמה הישראלית, היה חבר בחבורת לול
המיתולוגית - לה כתב כמה שירים אם כי לא תמיד אלו הוכרו כשלו (לדוגמה
השיר אחינועם לא יודעת). בשנת 1972 קיבל טור שבועי בעיתון "מעריב",
שבו הוא כותב עד היום.

בשנת 1974, לאחר התייעצות עם הזמר אריק איינשטיין, העלה יחד עם דני
ליטני מופע ראשון בשם "זה הכול בינתיים, בינתיים זה הכול", שזכה להצלחה
גדולה מאוד. היה זה הראשון מבין מספר רב של מופעים שהעלה, המתאפיינים
בשירים אשר חלקם מקוריים שלו וחלקם מתורגמים ובקטעי סטנד אפ
המושפעים מלני ברוס ומשופעים בחיצים סרקסטיים כלפי הממסד, הצבא וכל
השאר. סימני היכר שלו הם בין השאר גמגומו, שנינותו ושירתו אשר היא ספק
שירה ספק דקלום.

גפן כתב מאות שירים ופזמונים מוכרים, הן למבוגרים והן לילדים. כמו כן כתב
מספר מחזות תיאטרון שזכו להצלחה סבירה. בין היתר כתב את המחזה "נומה
עמק" על התנפצות אידיליית ההתיישבות העובדת.

הוא שהה מספר שנים בלונדון ובניו יורק.

גפן התחתן פעמיים: עם נורית מקובר, ממנה נולדו לו שני ילדים שירה גפן
ואביב גפן ועם אוה חדד, שילדה לו את בתו הקטנה נטאשה.

חלקים מהראיון עם המשורר נתן יונתן

במהלך שיטוטי באינטרנט נתקלתי בראיון וירטואלי שנערך עם נתן יונתן ז"ל.
החלטתי להכניס לעבודתי חלק מהשאלות שנשאלו בראיון זה, אשר רלוונטיות
לנושא העבודה.

האם שירה על פי תפישתך היא כלי המבוסס קודם כל על השכל,
האסתטיקה או שמא על עוצמת הרגש שמובע או נגרם לאחר השירה?

השירה איננה כלי. שירה היא אופן של התבוננות בחיים ובעולם והיא גם אופן
של חיים. יש לאלה שיוצרים שירה כלים. אם השפה היא בגדר כלי, או אם
המקצב והמרכיבים המוזיקליים שבה הם מכשירים. השכל והרגש ולמה לא
נוסיף גם את הדמיון משתתפים כנראה בכל אירוע אנושי, ועד כמה שידוע לי
מניסיוני הם תמיד נמצאים יחד. אינני מכיר יצירות אנוש שרק השכל אחראי
להם, אבל צריך להניח שהמינון של מרכיבים אלה שונה בכל יצירה ויצירה.
האסתטיקה שהיא הניסיון לנסח את סגולות היופי ואולי אפילו את היופי עצמו-
היא קטגוריה פילוסופית בפני עצמה, והשירה היא רק אחד המושאים שלה.


כמה שנים כתבת עד שהגעת לרמה שהיית מגדיר אותה כ"טובה?".. אני
מודע לכך שאולי קשה או בלתי אפשרי להגדיר כזה דבר... אבל רציתי
לדעת, אם אפשר..
ובאיזה גיל זה היה? באיזה גיל התחלת לכתוב?

ב1940 - (מלחמת העולם השנייה), בגיל 16, בדרך מבית הספר התיכון
הביתה בין פרדסיה של פתח-תקווה, נולד השיר הראשון: "כשספינות הולכות
הימה" והוא גם הראשון שראה אור בדפוס בעיתון "על החומה" של השומר
הצעיר שהעורך שלו היה משה שמיר. לא כתבתי לפני כן ולא פרסמתי שירים,
ושיר זה נראה בעיני ראוי גם עתה לאחר 60 שנה. אבל, נס כזה לא חזר אלי
וכל מה שכתבתי לאחר מכן היה מלא ניסיונות, רובם כושלים, ומיעוטם מצאו
את דרכם אל העיתון וכעבור 10 שנים (!) בספרי הראשון "שבילי עפר"
(1951) ספריית פועלים.

ספר בבקשה על תהליך היצירה כפי שהוא מתבטא אצלך דהיינו האם ברור
לך על מה ואיך יראה השיר קודם שהתחלת לכתוב...האם הכתיבה
פורצת... או אולי מהוססת ואיטית ... ? (סקרנות וסתם רצון לדעת אם אני
משחק בפלסטלינה או באמת כותב)

בין שאר קסמיה של השירה, יש גם הקסם של הולדתה. שום אולטרה-סאונד
ספרותי או מדעי איננו יכול לנחש אותה. אלתרמן כותב על שכמותה: "שולמית
של מחר בחדרה מתלבשת ואסור להציץ בעד חור המנעול". אבל אפילו אם
תנסה להציץ לא תראה כלום.
וזה סוד יופייה בין שאר קסמיה. ובאמת איך תוכל לדעת אם אתה משחק
בפלסטלינה של מילים או שאתה עושה שיר. רק אם יהיה מונח לפנינו שיר נדע
מה באמת עשית.


אלו עצות, טיפים לדרך אתה יכול לתת ליוצרים צעירים, מתנסים, באלו
כלים תציע להיעזר כשניגשים לכתוב?

אני מניח שאתם יודעים על קיומן של סדנאות לאנשים יוצרים, כמעט בכל עיר
גדולה בישראל וגם בכמה בתי ספר תיכוניים. שום סדנא אינה מלמדת יצירה
אומנותית, אבל בכל סדנא ראויה לשמה ניתנת הזדמנות נדירה למפגש רוחני
רגשי בין יוצרים בראשית דרכם כשהם מלווים ומונחים על ידי משורר. מפגש
זה מלווה בקריאה משותפת של יצירות המשתתפים ומאפשרת לקבל משוב
מיידי על מעשה היצירה. נוסף על כך נרכשת ידיעה נרחבת על עולם הספרות,
ומחיבור שבין כל האפשרויות האלה יכול יוצר פתוח, סקרן וכישרוני לאגור מה
שדרוש לו שעה שישב בחדרו ליד שולחן עבודתו ויכתוב לבדו את שיריו.




רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: