חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

זרמים בציונות

סיכום לבגרות
מקצוע: היסטוריה, כיתה: י', מאת: ליאור פרוז'ן, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

סיכום על המצב באירופה שהביא לצמיחת התנועה הלאומית היהודית- הציונות וזרמיה השונים של הציונות







מה הקשר בין השינויים והתעוררות התנועות הלאומיות להתעוררות התנועה
הציונית.
על איזה רקע צמחה התנועה הציונית?
התנועה הציונית צמחה במזרח אירופה בראשית שנות ה-80.
אין אמנסיפציה – גורם ל:
- פוגרומים, אנטישמיות (פרעות קישינב, סופות בנגב).
- השכלה- יש התעוררות רגש לאומי וחיפוש פתרונות.
- השפעת התעוררות הלאומיות באירופה.
היא צומחת במזרח אבל יש השפעות של המערב.

תגובות לפוגרומים: הגירה, להסתתר, התבוללות, האבקות באמצעים
דמוקרטיים, חיפוש פתרונות אחרים (ציונות).
במזרח:
תנועות חובבי ציון
תנועות חיבת ציון.
1890- כ-140 התארגנויות שונות בנושא חובבי ציון. אין בניהם קשר.
הם מוצאים פיתרון רדיקלי בהשפעת הלאומיות באירופה.
אמנסיפציה- השתלבות.
אנטישמיות מודרנית- דחיה.
במערב אירופה הציונות היא אכזבה מהאמנסיפציה.
תעלת סואץ משנה את העולם (את פני המזרח התיכון).

הכנס הציוני הראשון, התארגנות ראשונה של ועדה של יהודים- 1884 בקטוביץ'.
מטרות הכנס היו- א. לבחור מנהיג.
ב. לנסח את מטרות התנועה.
מטרות התנועה :
1. להגיע לכמה שיותר יהודים.
2. להפיץ/ לשכנע באידיאולוגיה.
3. לעזור להתגשמות הרעיון הציוני.
4. איסוף כספים.
הועידה נכשלה משום שהתנועה לא הצליחה לפרוץ לתודעה של העם היהודי, היא
מעולם לא הפכה לתנועת המונים ולא הקימה ועד מרכזי.

מנהיגות: ד"ר לייב פינסקר. כותב ספר- "אוטואמנסיפציה" (אוטו- עצמי,
אמנסיפציה- שחרור)- שחרור עצמי. ציונות מעשית.

על רקע התפתחות התנועות הלאומיות, האירופאיות, מפנימים היהודים את
העובדה שגם בהיותם חסרי טריטוריה ושפה אחת הם עומדים בהגדרה של לאום.
למרות שני האלמנטים החסרים, מקדים העם היהודי את עצמו כלאום ןמתחילה
להתארגן תנועה לאומית יהודית.
הקמתה של התנועה הלאומית היהודית היא נק' מפנה מכרעת בחיי העם היהודי,
משום שהיא משווה את העם היהודי לשאר אומות העולם באומרה שיש לו עבר,
עתיד ומסורת משותפים.
מאפייני הציונות:
- היהודים מפוזרים בעולם.
- לא מוגדרים לעם עד הציונות.
- שואפים לארץ שנמצאת רחוק.
- ההנהגה בעלת ערכים דמוקרטיים- סוציאליסטים.

במדינה- שטח, אנשים, ריבונות.
בעם- הסטוריה-שפה, תרבות- מורשת, אתני =>
יסודות שאינם פרי בחירה.
המטרות של הלאומים האחרים היו להשתחרר מכובש/ להתאחד.
זאת לעומת היהודים ששואפים לארץ שנמצאת רחוק.

# לאום פוליטי- יסודות שהם פרי בחירה: אידיאולוגיה, ערכים.
# דמוקרטיה- הסכמיות- פתרון סכסוכים בדרכי שלום.

הצינות לא נקטה מעולם בפתרון של מלחמה/ אלימות.

הזרמים בציונות
- ציונות מעשית.
- ציונות מדינית
- ציונות סנטטית.
- ציונות סוציאליסטית.
- ציונות רוחנית.
- ציונות דתית- לאומית.

משותף לכל הזרמים- ציונות, לאומיות, פתרון לבעיה היהודית:
- עלייה (בסוגים שונים) לא"י.
- שלילת הגולה (אין אפשר להתקיים בגולה).
שונה- דרכי הפתרון.

ציונות מעשית: נמצאים ברוסיה.
תנועת חיבת ציון שבאה לביטוי באגודות חובבי ציון,ב התיישבות בא"י,
בחקלאות, אדמות, דיבור עברית.
רוסיה- חוסר באמצעים, איסור השלטונות להתארגנות, אין נסיון בחקלאות, אין
הנהגה, אין התארגנות.
הרב מוהליבר- למרות שהוא בא מתחום דתי, הפתרון שלו הוא מעשי.

תנועת חיבת ציון קמה בשנות ה- 80 של המאה ה-19. היא מציינת שינוי דרסטי
בתפיסה היהודית האומרת שיש לעשות משהו (מעשי) על מנת לפתור את הבעיה
היהודית.
הנחת היסוד בציונו היא שהעם היהודי הוא לאום ולא רק דת. פתרון זה משותף
לכל הזרמים בציונות שכולם שוללים את הקיום היהודי בגולה, מחפשים פתרון
לאומי, ורואים את העם היהודי כעם- לאום.

התארגנותה של תנועת חיבת ציון היתה התארגנות עממית- אין גוף שמארגן ואין
מנהיגות אחת. עד 1890 יש כ-150 ועדים שונים של חובבי ציון המאורגנים בעשרות
אגודות שונות שכולן אוספות כסף לעלייה והתארגנות. המיוחד הוא שהאגודות
מורכבות מתנועות וזרמים שונים ביהדות- ממתבוללים עד חרדים.

הרעיון המשותף לכל אגודות חובבי ציון הוא עבודה אישית למימוש התיישבות
בא"י.

שני מנהיגים לתנועה:
1. דוקטור לייב פינסקר: רופא, משכיל, שמספרו אוטואמנסיפציה מתייחס
לאנטישמיות כמחלה ללא מרפא. מסביר שהעולם הנוכרי תופס את היהודי כמת
החי. הוא מתייחס לאמנסיפציה כאשליה ומוצא את הפתרון היחיד ביצירת לאום
יהודי בארץ ישראל.
2. הרב מוהליבר: למרות שהוא יוצא מהמגזר הדתי הוא קורא לקחת חלק
בעשייה מעשית בא"י ובגולה. תפיסה שהיתה חריגה לגבי הזרם הדתי שממנו הוא
בא. לצידו של הרב מוהליבר פעל הרב ריינס שגם הוא טוען כי אל ליהודים לחכות
לפעולה מהשמיים אלא לפעול בעצמם.

בשנת 1884 מתכנסת לראשונה בהסטוריה היהודית התארגנות יהודית של חובבי
ציון בקטוביץ.
מטרות הקונגרס היו- א. לבחור מנהיג.
ב. לנסח את מטרות התנועה.
מטרות התנועה:
1. פעולה בקרב היהודים בגולה.
2. פעולה למען התיישבות בא"י.
3. פעולות בקרב השלטון הרוסי לאישור תנועת חובבי ציון ופעולותיה.
4. פעולה אצל הסולטן התורכי שיאפשר עליה לא"י.
פינסקר נבחר כנשיא, אלא שהיה חסר כריזמה ויכולת עשייה ולא היה מתאים
לתפקיד זה.

תנועת חיבת ציון כושלת משום שלא הפכה לתנועה המונית, לא הצליחה להקים
התארגנות חזקה ולא גייסה מספיק כספים.

ציונות מדינית
הרצל- נולד בהונגריה, למד משפטים בוינה, בעת עבודתו בעיתון וינאי מפורסם
נתקל במשפט דרייפוס שהשפיע עליו עמוקות.
יחס לאנטישמיות: "בכל מקום שבו יהיו יהודים תהיה אנטישמיות"
האנטישמיות לא תיעלים היא רק תתחזק. האמנסיפציה היא הגורם העיקרי
לאנטישמיות.
יחס לציונות: היהודים הם לא דת, הם לאום. לכן בכל מקום שבו יהיו הם יהיו
נטע זה ולא יצליחו להשתלב.
פיתרון מדיני- הכרה של מדינות העולם בריבונות יהודית. לדעת הרצל הצ'רטר
מהמדינות הוא תנאי ראשוני להקמת מדינה ריבונית.
ללא הכרה של העולם לא תוכל לקום מדינה.

למה יהיו המעצמות מוכנות לעזור?
# יתפנו מקומות עבודה.
# היהודים לא יהיו- לכן לא תיהיה אנטישמיות.
# היהודים יעזבו בהדרגה את המדינות על מנת שלא יווצר משבר כלכלי.
# חשיבות המזרח התיכון עולה בעולם. זאת בגלל חפירת תעלת סואץ.

הרצל עושה פעילות דיפלומטית: פגישה עם הסולטן התורכי ועם וילהלם ה-2.
הסולטן מסרב כי הוא מפחד מהתעוררות לאומית באימפריה העותומאנית.
הרצל מקים את הקונגרס הציוני ה-1. 1897.

פתרון חברתי- כלכלי:
העלייה לארץ ישראל תהיה ב-3 שלבים: קודם כל יעלו העניים שיכשירו את
הקרקע, לאחר מכן יבואו מעמד הבורגנות, המשכילים בעלי אינטליגנציה גבוהה.
בסוף יבואו מעמד העשירים.
-מדינה שתהיה חברתית, בעלת חקיקה סוציאלית.
- מדינה מפותחת טכנולוגית ומתועשת.
ליברליזם כלכלי-
חירות הפרט- ראשון
שיוויון- שני

"בית מולדת"- בית מקלט.
בעקבות פרעות קישיניב הרצל הופך להיות טריטוריאליסט.
לאחר קונגרס אוגנדה הוא חוזר להיות ציוני.

ציונות סינטטית
טענו כי יש חשיבות גדולה לדרך המדינית, אך במקביל צריך להתעסק בעשיית
מעשים פשוטים (הציונות המעשית) שמטרתם יצירת עם בעל הכרה יהודית
לאומית.

ציונות דתית לאומית
הרב ריינס- מייסד התנועה הדתית ציונית.
הפתרון שלו הוא- יש לשוב לארץ ישראל על בסיס של קיום מצוות ולימוד תורה,
ולחדש את החיים הלאומיים על בסיס הלכה היהודית תוך שיתוף פעולה עם
הזרמים החילוניים.

הדת מאמינה בביאת המשיח, לכן הציונות הדתית לאומית נוגדת את הדת, מכיוון
שהיא דגלה בעליה לא"י. זוהי סתירה באידיאולוגיה בין הדת ללאומיות.
הפתרון הוא: לדבריהם ראשית הגאולה בידי ה' היא גאולה בידי האדם.

רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: