חדשות האתר

פרוייקט הרחבת אתר הסיכומים 2014 יוצא לדרך, ואנחנו צריכים את העזרה שלכם! לחצו כאן לפרטים

שימו לב שתיקנו כמה סיכומים שהיו חתוכים, תודה לגולשים הנאמנים שהעירו לנו על כך.

סקר

  • באיזה מקצוע הייתם רוצים לראות יותר סיכומים
  •  תנ"ך
  •  אנגלית
  •  ספרות
  •  היסטוריה
  • אנא בחר תשובה

רשימת תפוצה

הצטרף לרשימת התפוצה שלנו!

  • אנא הכנס כתובת EMail תקינה

צורפת בהצלחה לרשימת התפוצה. תודה על שיתוף הפעולה!

חברתי

בעל זבוב

מקצוע: ספרות, כיתה: י"א, מאת: Dina K, פורסם: 15/05/2008
הולכים לסרט? allmovies.co.il מרכז במקום אחד את כל ההקרנות בכל בתי הקולנוע!

עבודה על בעל זבוב בה מתוארים היחסים בין הדמויות הראשיות ברומאן


הדיקטטור הגדול – עבודה על הספר בעל זבוב

על המציאות בספר "בעל זבוב":

חבורת ילדים מלונדון נוחתת נחיתת אונס על אי-בודד, כשהמבוגר היחיד (הטייס)
נהרג. המחבר בוחר בסביבה מבודדת בכוונה, על מנת לבדוק איזו חברה יבנו הנערים
חסרי הניסיון החברתי על האי. הילדים מוקסמים מן האי המדהים ובהנהגתם של
ראלף וג'ק, שני נערים דומיננטיים, הם מתארגנים לחיים חדשים במטרה לשרוד. הם
מקימים סוכות על החוף ללינה, יוצאים לחפש אוכל, ודואגים לקטנים ביניהם. הם
מנהיגים שלוטן דמוקרטי , שבה לכל ילד יש זכות להשמיע את דברו.
אך לאט לאט פנטזיית גן העדן מתחילה להתפוגג. הילדים גורמים לשרפה נוראית
שמכלה כמעט חצי אי וילד אחד נהרג בשרפה, מאבקי הכוחות בין ראלף וג'ק יוצרים
שני מחנות, מחנהו של ראלף- הנער השקול והחכם , מול מחנהו המיליטנטי של ג'ק-
נער אגרסיבי ושתלטן. הם מתחילים להיאבק זה בזה, ומשליכים לצד את החלשים.
במחנהו של ג'ק מתאספים הילדים האגרסיביים וקלי ההשפעה. הם יוצאים למסעות
ציד פרימיטיביים ולאט לאט מתחילים לאבד צלם אנוש ולהפוך לברבריים. כתוצאה
מהמלחמה בין 2 המחנות נרצחים שניי ילדים – סיימון, ילד שקט שחולה במחלת
האפילפסיה, ו"חזרזיר", ילד שמנמן ודחוי שסבל מהצקות בלתי פוסקות של שאר
הילדים. ספינה של חיילים בריטיים שמגיעה לאי עוצרת בזמן, את חבורת הילדים
שהיו בדרך לכלות אחד את השני.
מכאן: אחת ממטרות הרומאן היא לתאר ניסוי חברתי במגמה לבחון את סיכויה של
האנושות לשרוד ולהינצל מכליה.
העלילה בנויה בהתאם לשלבי התהליך החברתי המתרחש באי, ההולך אחורה:
מתרבות לברבריות, מסדר לכאוס, ממתינות לאלימות בלתי-מרוסנת, מתקווה
לאיוש.
רוב הדמויות ביצירה הן דמויות המייצגות כוחות שונים בחברה ובהיסטוריה
האנושיות וכן בנפש האדם הפרטי. כגון ראלף וג'ק המייצגים את הנטייה לסדר
להגיון בריא ולחיים, לעומת הנטייה לכאוס, אי-רציונליות והרס. או ברובד
הפסיכולוגי, את האני (ראלף) לעומת התת-מודע (ג'ק). או ברובד המיסטי: האנושות
(ראלף) במאבקה עם כוחות האופל השטניים (ג'ק).
מציאות זו מסמלת, את דרכה של אנושות בכלל ובתקופות היסטוריות מסוימות
בפרט, וכן את מבנה אישיותנו, כפי שאלה מצטיירות בעיני גולדינג בתום מלחמת
העולם השניה. ביצירה גולדינג מראה כי "האדם רע מיסודו", הוא איננו מסוגל
להשתלט על דחפיו האפלים, ואלה משתלטים, בסופו של דבר, עליו וגורמים לו להרוס
את העולם היפה הסובב אותו...




על היחסים בין ג'ק לראלף:

היחסים בין ג'ק לראלף מבוססים על יריבות. היריבות ביניהם נחשפת כבר בפרק
הראשון בסצנה של האסיפה הראשונה: ג'ק מצפה להיבחר למנהיג, אך הילדים
בוחרים בראלף. ראלף, בתמימותו (המאפיינת אותו בתחילת העלילה) מקווה לגשר על
הפער וממנה את ג'ק למעין מצביא, האחראי על ילדי המקהלה (טעותו החמורה
כמנהיג). הוא, כנראה, קיווה, שהיריבות תהפוך להשלמה הדדית (כמו עם חזרזיר).
מבחינת המראה החיצוני מתקיימת בין השניים תקבולת ניגודי. אולם, יש גם
משיכה לא מובנת בין השניים: ג'ק לא יכול שלא להעריץ את ראלף האצילי, ויותר
מכל, הוא רוצה אותו לצדו. ראלף, לעתים, נסחף אחרי ג'ק, כמו יתר הילדים: כך,
הוא כמעט לוקח חלק ברצח של סיימון. היחסים האלה של שנאה-אהבה באים לסמל
את נוכחותם הבו-זמנית של שני הכוחות הן בנפש האדם, הן בחברה האנושית והן
בהיסטוריה.
ג'ק וראלף מייצגים שני סוגים סוטרים של משטרים ושתי שיטות הנהגה מנוגדות.
ראלף מייצג את המשטר הדמוקרטי, מתון, סבלני ולא אלים. שיטת ההנהגה שלו
מבוססת על רצון טוב, אחראיות ושכנוע. ג'ק, לעומת זאת, מייצג את הדיקטטורה
האפלה ביותר, המושתתת על הפחדה ואלימות. ג'ק "מפתה" את הילדים באמצעות
בשר ושעשועים אסורים, הוא כורת ברית עם המפלצת על מנת לשלוט בזאטוטים
במפוחדים וכו'.
ג'ק וראלף מייצגים את שני היסודות בנפש האדם – את התת-מודע המודחק (ג'ק)
ואת האני (ראלף) המפוצל בין התת-מודע והאני העליון . לפי הרומאן, שני הכוחות
האלה נמצאים בנפשו של כל אחד מאתנו.
ראלף מייצג את הנטייה לסדר, קידמה ואת התקווה האופטימית, בעוד שג'ק מייצג
את הנטייה כלפי לכאוס ואת החזרה לברבריות. לכן, ראלף מרבה לדבר על העתיד
וההצלה, כשג'ק מחזיר את הנערים לפולחנים הברבריים, הכרוכים ברצח פולחני
וכניסה לטראנס, ובסופו של דבר, למערות.

על אישיותו של ג'ק:

ג'ק הוא הדוגמה לדמות ששוברת את הסייגים ומפרה את המוסכמות. בפרק הראשון
ג'ק מופיע בראש ילדי המקהלה הכנסייתית המהווה סמל לחינוך האנגלי הטוב
ולציות לנורמות מוסריות. האירוניה ברומאן היא שדווקא ילדי המקהלה יאבדו
צלם אנוש יותר מאחרים ויחזרו לברבריות מוחלטת (יהפכו לציידים). במהלך
העלילה ג'ק פושט את מעטפת האדם המתורבת ומשתחרר מכל המוסכמות
החברתיות והמוסריות, שהיו חלים עליו לפני הגעתו לאי. תחילה הוא מתמרמר על
החלטת הרוב לבחור בראלף כמנהיג ובלי הרף מפר את כללי הדיבור באסיפות, עליהם
הסכימו הילדים. הוא גם הראשון שפותח פתח לאלימות כשהוא תוקף את החזרזיר
ושובר את משקפיו. לאחר מכן, הוא מנסה לצוד חזיר, אך לא מסוגל עדיין. אולם מהר
מאוד הדחף הטבעי שלו לאלימות גובר על הסייגים החברתיים השרירותיים
מבחינתו. בצייד השני הוא מצליח להרוג את החזיר, ובהמשך צייד החזיר הופך
לרצח פולחני, והוא מתואר באמצעות סמלים ומוטיבים מיניים. ג'ק גם יוזם את
פשיטת הבגדים, שמשמעותה הסמלית היא חזרה לברבריות. על מנת לשחרר את
הילדים בצו המצפון, הוא ממציא את המסכות, האמורות להוות זהות אלטרנטיבית,
המאפשרת לענות ולרצוח ביתר חופשיות. "עבירה גוררת עבירה" – התהליך מוביל
לשתי רציחות פולחניות של הילדים, שאותם ג'ק לא יוכל לסחוף אחריו – סיימון
וחזרזיר. כמו כן, החבורה של ג'ק עושה את כל הדרך של הנערות מן התרבות וחזרה
מוחלטת אל הברבריות – למערות.
ניתן להשוות בין דמותו של ג'ק לזו של רוג'ר, עוזרו הראשון. ג'ק הוא דמות מרכזית
ביצירה, ואילו רוג'ר משנית. בין השניים הרבה במשותף: שניהם דמויות דמוניות,
שליחי הרוע או השטן ביצירה (אם אנו מייחסים לה משמעויות מיסטיות). שניהם
אלימים מאוד וצו המצפון זר להם לחלוטין. במישור המסומל ההיסטורי הזוג יכול
לסמל את השליט ואת עוזרו הסדיסטי, כגון סטלין-בריה או היטלר-הימלר. הבדל
המרכזי ביניהם נעוץ בכך שרוג'ר הוא דמות דמונית אף יותר מג'ק. אלימותו של ג'ק
מתעוררת בעקבות זעם (אפשר להגדירו כחמום מוח), רוג'ר הוא סדיסט של ממש.
הוא, בניגוד לג'ק, מסוגל לענות ולרצוח בדם קר (כפי שהוא רוצח את חזרזיר). ג'ק
זקוק לו, על מנת לעשות את העבודה השחורה, שהוא עצמו, אולי, לא יהיה מסוגל
לעשות. מצד שני, ברוג'ר אין רצון שלטון כה גדולה, כמו בג'ק: מקור ההנאה הראשי
עבורו הוא היכולת לענות ולרצוח, בעוד שמקור ההנאה הראשי עבור ג'ק הוא
השליטה בבני-אדם.
ג'ק מייצג את הדיקטטורה, אל מול הדמוקרטיה- ראלף. הוא חולה שליטה, ובמחנה
שלו הכל חייב להיעשות על-פי דרכיו. "נתיניו", לא מעניינים אותו, ואין להם קול בעל
השפעה במחנה. הוא נתונים תחת שלטונו של הרודן ג'ק ואם ימרדו בו, ייענשו. ג'ק
מנסה לשרוד ולמנוע כליה מכל המחנה שלו, ומגיע גם למצבים של קניבליזם. ייתכן
שאם לא היה הצד השני, המחנה של ראלף, לא היינו יכולים לשפוט את ג'ק על
התנהגותו כמנהיג. הקוראים היו טוענים, כי במצבים נואשים מתעוררים
האינסטינקטים הפרימיטיביים והחייתיים שבאדם. אך בגלל שראינו שגם שלטון
דמוקרטי יכול להתקיים בתנאים הללו, ג'ק מייצג בעיני הקוראים דיקטטור ומעורר
קונוטציות עם מנהיגים של משטרים פשיסטיים, כמו: מוסוליני, סטאלין, היטלר
וכד'.
בסוף הספר, שני המחנות יוצאים זה נגד זה ומביאים למותם של שני ילדים. ג'ק לא
מבין את המחיר שגובה צורת שלטונו, מפני שלדעתו, כל אמצעי מקדש את מטרותיו.
ג'ק מסמל פראות, אלימות ואי-סדר, אשר מתחוללים במחנה שלו.



לסיכום, יש לומר כי ג'ק (מעבר לסמליות שבדמותו) מתואר כאדם חסר כל חוש
מוסרי. המוסר היווה עבורו מעטפת חיצונית, ריקה מתוכן, וכיוון שכך הוא זונח
אותו מהר ובקלות. ג'ק איננו פועל על-פי תכתיבי המוסר והמצפון, אלא על-פי דחפיו
החייתיים והתת-מודעים. לכן, דמותו מסמלת את הכוחות והאנרגיות המודחקות של
התת-מודע (האיד).
רוצים לקבל את הסיכומים לבגרות ישר לפייסבוק שלכם? עשו לנו לייק: